Ką apie XXI amžiaus žmonių vertybes gali pranešti „Facebook" socialinio tinklo vartotojų apklausos?
Naujausio „Facebook" socialinio tinklo vartotojų tyrimo rezultatai atskleidė, kad 48 proc. jų savo tinklalapiuose vartoja keiksmažodžius. Ankstesnė apklausa parodė, jog bakalauro laipsnio siekiantys studentai, „Facebook" tinkle kalbantys apie alkoholį, paprastai turi daugiau draugų. Nepriklausomai nuo to, ar toleruojate keiksmažodžius ir ar iš tiesų egzistuoja ryšys tarp alkoholio ir draugų skaičiaus, tokie „Facebook" vartotojų bruožų tyrimai leidžia geriau pažinti mūsų elgesį internete, skelbia CNN.
„Mashable.com" tinklaraščio steigėjas Pete'as Cashmore'as atkreipia dėmesį, kad „Facebook" socialiniu tinklu naudojasi daugiau nei 600 mln. žmonių, ir tokie tyrimai padeda geriau suvokti besikeičiančias kultūros normas – mūsų vertybes, naujus elgsenos modelius, moralines nuostatas. P. Cashmore'as pateikia keletą iškalbingų faktų apie „Facebook", kurie neva padeda geriau įsižiūrėti į XXI amžiaus žmonių vertybes.
1. 56 proc. amerikiečių mano, kad draugauti „Facebook" su savo viršininku – nepriimtina
2010 m. vasarį paskelbtas tyrimas atskleidė, kad dauguma amerikiečių laiko nepriimtinu dalyku „Facebook" tinkle draugauti su savo vadovu. Daugiau nei 1000 respondentų apklausa parodė, kad, nepaisant didėjančio darbo ir asmeninio gyvenimo persipynimo mūsų dienomis, mes ir toliau labai vertiname tokią takoskyrą.
Be to, 62 proc. apklaustųjų pareiškė maną, kad tiesioginiam vadovui nedera pirštis į „Facebook" draugus savo pavaldiniams. Tačiau 76 proc. respondentų sakė, kad nėra nieko blogo draugauti socialiniame tinkle su kolegomis, taip patvirtindami prielaidą, jog norime, kad mūsų darbas būtų vertinamas pagal jo rezultatus, o ne dėl tam tikrų asmeninių dalykų ar rodomo prielankumo.
2. Su seksu susijusiomis „Facebook" nuorodomis dalijamasi 90 proc. dažniau, nei paprastai
„Facebook" patvirtina gerai žinomą tiesą, kad seksas padeda parduoti: nuo 2010 m. vasario iki gegužės tyrėjas Danas Zarrela išnagrinėjo daugiau nei 12 000 „Facebook" paskelbtų nuorodų į nauijenų svetaines ir tinklalapius. Jis nustatė, kad su seksu susijusiomis nuorodomis buvo keičiamasi 90 proc. dažniau, nei kitomis, kad ir kokiomis temomis jos būtų. Jis taip pat aptiko, kad nuorodomis, susijusiomis su pozityviomis nuostatomis, paprastai dalijamasi dažniau, nei su negatyviomis.
3. „Facebook" poros laimingesnės nei vienišiai
2010 m. vasarį „Facebook" atšventė Valentino dieną palygindamas savo tinklo vartotojų santykių statusą su jų laimės įverčiu: tai buvo nustatyta remiantis prielaidomis apie jų pozityvias ar negatyvias nuostatas tinklalapių įrašuose. Paaiškėjo, kad tie „Facebook" vartotojai, kurie buvo užmezgę romantiškus santykius, buvo šiek tiek laimingesni už „Facebook" vienišius. Vedusieji ar susižadėjusieji „Facebook" vartotojai taip pat vidutiniškai buvo laimingesni už vienišus žmones. Tačiau „atvirus santykius" deklaravę vartotojai, sprendžiant iš tyrimo rezultatų, buvo mažiau laimingi, nei vienišiai. Taigi, regis, monogamija daro mus laimingus, pastebi autorius.
4. 21 proc. žmonių išsiskirtų per „Facebook"
2010 m. birželį atlikta 1000 „Facebook" vartotojų, tarp kurių 70 proc. buvo vyrai, apklausa parodė, kad 25 proc. jų buvo „pamesti" per „Facebook". 21 proc. apklaustųjų pareiškė, kad nutrauktų santykius pakeitę atitinkamą „Facebook" statusą. Kita vertus, dauguma apklaustųjų pareiškė, kad tikrai nenutrauktų santykių per „Facebook".
Šie rezultatai liudija, kad net ir tokiais nemaloniais gyvenimo atvejais mes mieliau pasirinktume asmeniškesnį bendravimo būdą.
5. 85 proc. moterų bodisi savo „Facebook" draugėmis
„Facebook" naudojančioms moterims dažnai pakyri jų draugės socialiniame tinkle. Kovą „Eversave" atlikta apklausa atskleidė, jog 85 proc. apklaustų „Facebook" vartotojų prisipažino, kad joms buvo įkyrėjusios draugės, tarp dažniausių priežasčių buvo nurodytas „nuolatinis skundimasis" (63 proc.), „nepageidaujamos politinės pažiūros" (42 proc.), „gyrimasis neva gerai susiklosčiusiu gyvenimu" (32 proc.).
6. 25 proc. „Facebook" paskyrą turinčių namų ūkių nesinaudoja privatumo apsauga
2010 m. birželį „Consumer Reports" atlikta apklausa atskleidė, kad 1 iš 4 JAV namų ūkių, kuriuose gyvenantys žmonės naudojasi „Facebook", nėra žinomos ar nebuvo pasirinktos šio socialinio tinklo siūlomos asmens privatumo apsaugos priemonės. Viena vertus, tai galima vertinti kaip neigiamą dalyką, kita vertus, kaip teigiamą: net 75 proc. JAV namų ūkių randa laiko įvertinti „Facebook" privatumo apsaugos sistemą, o tai savo ruožtu reiškia, kad privatumas Amerikos visuomenėje tebėra branginamas.
Ši apklausa taip pat parodė, kad 26 proc. vaikų turinčių šeimų, naudojančių „Facebook", paskelbė vaikų nuotraukas ir vardus socialiniame tinkle ir taip pavertė juos potencialiu piktavalių taikiniu.
7. 48 proc. tėvų „Facebook" draugauja su savo vaikais
Į klausimą, ar tinka kviestis į „Facebook" draugus savo vaikus, 48 proc. tėvų atsakė teigiamai. Paklausti, kokio amžiaus vaikams turėtų būti leidžiama jungtis prie „Facebook" ar „MySpace", 26 proc. tėvų atsakė, kad nuo 18 ir daugiau metų, 36 proc. - nuo 16 iki 18, 30 proc. - nuo 13 iki 15 , ir 8 proc. - jaunesniems nei 13.
8. 47 proc. „Facebook" vartotojų savo paskyroje naudoja keiksmažodžius
Kaip jau buvo minėta, neseniai atliktas „Reppler" tyrimas nustatė, kad ant 47 proc. „Facebook" vartotojų paskyros sienos yra keiksmažodžių. Kitaip tariant, kone pusė „Facebook" vartotojų taikstosi su nenormine leksika. Koks populiariausias angliškas keiksmažodis? Žinoma, tas, kuris prasideda raide „f".
9. 48 proc. „Facebook" vartotojų pripažįsta, kad per dažnai peržiūrinėja savo buvusiojo (-ios) profilį
48 proc. sausio mėnesį surengtoje apklausoje dalyvavusių „Facebook" vartotojų prisipažino per dažnai tikrinantys savo buvusiojo ar buvusiosios profilį. Statistika liudija, kad socialinių tinklų laikais buvę partneriai yra pasiekiami kaip niekad lengvai.
10. 36 proc. jaunesnių nei 35 m. žmonių pasimylėję tikrina „Facebook" ar „Twitter"
2009 m. spalį „Retrevo" atlikta apklausa liudija, kad socialiniai tinklai tampa itin svarbia jaunų žmonių gyvenimo dalimi. 36 proc. jaunesnių nei 35 metų amžiaus respondentų prisipažino iškart po sekso tikrinantys „Facebook", rašantys į „Twitter" ar siuntinėjantys tekstines žinutes. 40 proc. apklaustųjų prisipažino tai darantys vairuodami, 64 proc. - būdami darbe, 65 proc. - atostogaudami.
Taigi, apibendrina Pete'as Cashmore'as, šie faktai leidžia daryti prielaidą, kad skaitmeniniame amžiuje, susaistyti socialinių interneto tinklų, mes is dėlto nelinkę atsitraukti nuo savo kultūrinių normų: ir toliau vertiname profesionalumą, tarpusavio santykius, asmens privatumą bei kitas pamatines „ikiskaitmeninio pasaulio" vertybes.