Bene svarbiausias pakeitimas yra tas, kad apžiūrų kontrolieriai galės turėti nešiojamas vaizdo kameras ir taip fiksuoti, ką mato ir girdi.
Turės tokias kameras, kaip policininkai
Šiuo metu apžiūrų stotyse taip pat yra kameros, tačiau jomis filmuojamas daugiau bendras stoties vaizdas.
Įsakymo projekte numatoma, kad papildomai gali būti naudojamos kontrolierių mobiliosios vaizdo ir garso fiksavimo priemonės (t.y. nešiojamos kameros, prisegamos prie techninės apžiūros kontrolieriaus drabužių (angl. body camera) ir daromi jo jų įrašai.
Esą taip siekiama užtikrinti skaidrų įmonės paslaugų teikimą ir įsitikinti, kad transporto priemonė buvo pristatyta į įmonę, o vykdant korupcijos prevenciją, fiksuoti korupcijos pasireiškimo atvejus.
Mobiliosiomis vaizdo ir garso fiksavimo priemonėmis galės būti fiksuojama apžiūros aplinka, tikrinamų transporto priemonės dalių būklė, jų sugadinimai, neatitikimai reikalavimams ir kitos aplinkybės, turinčios reikšmės apžiūros rezultatams ir kontrolieriaus išvadai.
Apžiūros atlikimo patalpose įrengtų vaizdo kamerų užfiksuoti įrašai, fiksuojantys transporto priemonės vaizdą iš priekio, galo ir šonų, ir šalia transporto priemonės esančią aplinką, saugomi 30 kalendorinių dienų, o šių įrašų atskiri kadrai (nuotraukos) – 24 mėn.
Mobiliosiomis fiksavimo priemonėmis užfiksuoti vaizdo ir garso duomenys (įrašai), jeigu yra daromi, būtų saugomi 30 kalendorinių dienų.
Planuojama, kad susisiekimo ministro įsakymas dėl techninių apžiūrų tvarkos pakeitimo įsigalios šių metų rugsėjo 2 d.
Primename, kad nauji lengvieji automobiliai pirmą techninę apžiūrą praeina po 3 m. nuo eksploatacijos pradžios, o vėliau – kas dvejus metus.
„Regitros“ duomenimis, šiuo metu vien lengvųjų automobilių Lietuvoje yra daugiau nei 1,5 mln. Mūsų šalyje važinėjančių automobilių vidutinis amžius yra 14,6 metų.
Beveik pusė iš pirmo karto nepraeina
Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus pastebi, kad iš pirmo karto apžiūrą praeina apie 51,4 proc. automobilių.
Priklausomai nuo amžiaus praeinamumas mažėja iki 22 metų ir vėliau nuo amžiaus jau neturi įtakos ir sudaro apie 43 procentus.
Iki 5 metų iš pirmo karto praeina apie 78 proc.; nuo 5 iki 10 metų – 67,2 proc., nuo 10 iki 15 metų ~–54 proc., nuo 15 iki 20 metų – 45 proc.
Vidutiniškai vienam automobiliui nustatoma – 1,7 trūkumo. Priklausomai nuo amžiaus nustatomų trūkumų skaičius didėja. Penkerių metų automobiliams nustatoma maždaug 0,6 trūkumo, 10 metų – 0,9 trūkumo, 15 metų – 1,8 trūkumo, 20 metų – 2,6 trūkumo.
Dažniausiai nustatomi trūkumai
Išskirtinę teisę atlikti technines apžiūras turinčios „Transekstos“ įmonės išskiria tokius dažniausiai pasitaikančius automobilių trūkumus:
- nesureguliuoti artimųjų šviesų žibintai (13,9 proc.) – šviečia per aukštai arba per žemai. Su nesureguliuotais žibintais atvyksta apie 40 proc. automobilių;
- netvarkingos pakabos lankstinės jungtys, lankstai (12,8 proc);
- aptinkamas skysčių nuotėkis (7,4 proc.);
- nustatomas per didelis dūmingumas (6,9 proc.);
- netvarkingi priekiniai žibintai (6,8 proc) – nepatikimai pritvirtinti, pažeisti, sklaidytuvai pažeisti, išblukę, pakeistos sav., netinkamos lemputės ir pan.;
- netvarkinga vairo traukių ir svirčių būklė (6 proc.);
- netvarkinga išmetimo sistema (5,5 proc.) – kiaura (nesandari), perdaryta, netinkamai pritvirtinta ir pan.;
- netvarkingas darbinių stabdžių veikimas (5,3 proc.);
- per mažas stovėjimo stabdžių efektyvumas (5,2 proc.).
Lengvojo automobilio techninė apžiūra kainuoja 23 eurus, jeigu jis varomas dyzelinu – 26,7 euro, o jeigu dujomis – 28,9 euro.