„Facebook“ reklamos pradininkas Lietuvoje atkreipia dėmesį į siekius visiškai Lietuvoje uždrausti lažybų bendrovių reklamą.
Pasak A. Žako, draudimai lošimų priklausomybių problemos neišspręs, tačiau sukurs aibę problemų profesionaliems klubams ir tolimesnei jų egzistencijai.
Naujienų portalas tv3.lt. primena, kad net penki Lietuvos krepšinio lygos (LKL) klubai iš vienuolikos savo pavadinimuose turi lažybų bendrovių pavadinimus. Vieni jų rašomi per brūkšnelį, kiti, pavyzdžiui, Jonava, lažybų bendrovei yra atidavusi visą savo pavadinimą.
Generalinis LKL čempionato partneris taip pat yra lažybų bendrovė.
Naujienų portalas tv3.lt pateikiame A. Žako mintis:
Pradėkime nuo to, kad mano atstovaujamos agentūros nedirba nė su viena lažybų bendrove, todėl neturiu jokio intereso nei džiaugtis dėl lažybų reklamų, nei dėl jų liūdėti.
Kalbant apie lošimus ir jų reklamą, manau, kad klausimą reikėtų skaidyti į keletą dalių.
Turbūt niekas nesiginčys, kad priklausomybė lošimams egzistuoja ir tai yra labai rimta problema. Apie tai yra daugybė informacijos, tyrimų ir situacijų.
Skirtingose šalyse atlikti tyrimai sako, kad priklausomybę lošimams gali turėti maždaug nuo 1 iki 5 proc. žmonių, kas nėra mažas skaičius.
Esu iš arti matęs priklausomybių pasekmes, ir ne tik lošimų, bet ir kitų priklausomybių, kurios neabejotinai sukuria daugybę sudėtingiausių situacijų. Vienintelė dalis, kuri man atrodo neteisinga – absoliučiai netikiu draudimų politika ir nuoširdžiai manau, kad tai neduoda realaus ilgalaikio efekto, t. y. tai nesprendžia problemos iš esmės.
Nenoriu užsiimti „whatabout‘izmu“, stumiant į šoną problemą ir rodant, kad yra ir kitų bėdų, bet turbūt vienintelis būdas išnagrinėti klausimą yra palyginti kažkokias panašias situacijas. Pavyzdžiui, kokią įtaką alkoholizmo problemai padarė alkoholio reklamos draudimas.
Šis draudimas įsigaliojo jau prieš 10 metų, tačiau jeigu nagrinėtume koreliaciją tarp reklamos draudimo ir alkoholio vartojimo, tiesioginės įtakos aš tame nematau. Buvo etapas, kada vartojimas sumažėjo, tačiau po to jis vėl pradėjo augti. Nors ir komunikuojami įvairūs kampai, bandant parodyti, kad alkoholio vartojimas tarsi sumažėjo, bet faktinės alkoholizmo problemos, kuri be jokios abejonės yra labai opi, tai neišsprendė.
Natūralus klausimas – kodėl? Juk reklamos draudimas skamba kaip toks efektyvus būdas tokioms problemoms spręsti?
Todėl, kad draudimai – nėra sprendimas. Ne pirmą kartą susidurdami su kažkokia rimtesne problema, norime kažką uždrausti. Gal tokiu būdu norime parodyti, kad imamės veiksmų ir nesėdime sudėję rankų. Tačiau tai yra geriausiu atveju pleistras, kuris gal ir sustabdo kraujavimą, bet žaizdos neišgydo.
Norint iš tikrųjų spręsti problemą, reikia eiti prie jos priežasčių, o ne pasekmių. Būtina edukacija, švietimas, bendravimas, tinkamas gydymas, limitų įvedimas, atsargumo priemonės ir t.t. ir pan. Viso to mes nedarome arba darome nepakankamai ir renkamės draudimų kelią, kuris nėra tiesiog nėra efektyvus.
Skirtingos pasaulio šalys turi skirtingą požiūrį į lošimų reklamas. Kažkur jos leidžiamos pilna apimtimi ir lošimų bendrovėms net leidžiama dalinti bonusus ar dovanoti dovanas, o kažkur yra absoliutus reklamos draudimas.
Mūsų atveju, turime hibridinį modelį, kur leidžiama naudoti lošimų bendrovės pavadinimą ir išvardyti teikiamas paslaugas. Todėl rezultatas – turime bene labiausiai erzinančias reklamas.
Lažybininkai tiesiog ieško sprendimų, kad sudėtingose lošimų reklamos taisyklėse rastų vietų, kur tam tikri veiksmai būtų leidžiami. Todėl girdimi skirtingais balsais, nuo įžymių žmonių iki vaikų, su akcentu kalbančių užsieniečių ar gyvūnų „non-stopu“ kartojančių absoliučiai tą pačią informaciją. Ir taip yra dėl to, kad toks yra lošimų reklamos įstatymas.
Ir kadangi lošimų bendrovių yra nemažai, o reklamos jos rodo daug – išgirdus eilinę tokią pačią reklamą, darosi negera. Ar tai yra gerai? Aišku, kad ne. Bet tokias taisykles susikūrėme patys.
Grįžtant prie pradinio klausimo, kiekvienas verslas ieško būdų, kaip efektyviausiu būdų reklamuoti savo paslaugas ar produktą ir didinti pardavimus. Ne išimtis ir lošimų bendrovės. Įvertinus labai ribotas reklamų galimybes, lošimų bendrovės ieško legalių būdų vadovautis dabartinėmis taisyklėmis.
Viena iš lošimų reklamos draudimo dar nepaliestos teritorijos – išnaudoti klubų ir skirtingų sporto čempionatų pavadinimus. Klubai ir čempionatai gauna iš to finansinės naudos, o lažybininkai – matomumą. Iš esmės, tokios reklaminės pozicijos pardavimas nėra naujas reiškinys nei Lietuvoje, nei pasaulyje. Ar matyčiau tame problemą? Turbūt nelabai, nes visi bando rasti būdą, kaip nepažeidžiant taisyklių pasiekti savo tikslų. Bet ar tai tikrai geriausias sprendimas – nesu tikras.
Pasikartosiu, suprantu ir nekvestionuoju lošimų priklausomybės fakto, bet nemanau, kad reklamų draudimas ar draudimai apskritai padeda spręsti problemas. Norint jas spręsti, reikia pradėti nuo priežasčių, o ne nuo pasekmių.