Pasirodo, komposteriai, kartu su visa GPS įranga, iš senų sostinės troleibusų buvo išimti ir perkelti į naujus. Tačiau senieji troleibusai niekur nedingo ir yra toliau leidžiami į eismą.
Dėl „nematomų“ troleibusų tenka kviestis taksi
Neseniai Nacionalinė viešojo transporto keleivių asociacija savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje pasidalino įrašu, kuriame piktinosi, kad jau ne vieną mėnesį Vilniuje keleivius vežioja tokie troleibusai.
Anot asociacijos, jų „nemato“ švieslentės stotelėse ar realaus laiko informavimas programėlėse, įlipę į juos neišgirsite garsinių pranešimų apie stoteles ir nerasite komposterių, taigi, nepažymėsite ir „Vilniečio kortelėje“ esančio bilieto.
Įrašo autoriai nurodė, kad viso to priežastis – banali, esą didieji „strategai“ galvoja taip sutaupysiantys.
„Nes kam turėti kažkiek atsarginių komposterių ir borto kompiuterių komplektų? Gi jie neges, jų nereikės taisyti ar keisti naujais. Geriau tiesiog iš senų dar dirbančių troleibusų išlupsim ir į naujus sudėsim – argi mes ne genijai?
Gi niekas nepaskaičiuos, kiek keleivių, švieslentėje „vaiduoklių“ nematydami, nusprendė pusvalandį stotelėje netrepsėti (nors „vaiduoklis“ po 5 minučių atvažiuos) ir išsikvietė taksi?“ – rašė asociacija.
Ji pridūrė, kad niekas gi nepaskaičiuos, kiek keleivių išsiugdys negerą įprotį važiuoti be bilieto, kai troleibusuose neveikia komposteriai:
„Svarbiausia, kad keičiant transporto priemones į naujas neva sutaupė. Valio taupytojams! Nepamirškite sau pasiskirti solidžias premijas už tokį nuostabų darbą!“
Greitai šios problemos „turėtų nebelikti“
„Susisiekimo paslaugų“ Susisiekimo sistemų inžinierius, laikinai vykdantis Viešojo transporto organizavimo vadovo funkcijas Rokas Urbonavičius pripažino, kad itin retais atvejais iš tiesų gali pasitaikyti situacijų, kai keleiviai viešajame transporte gali neturėti, kur pažymėti „Judu / Vilniečio“ kortelės ar įsigyti bilietą bekontakčiu būdu.
Jis aiškino, kad senesniuose troleibusuose, kurie yra nurašomi atvykus naujiems, yra likusi pernai sudėta nauja e. bilieto sistema.
„Šiuo metu vyksta e. bilieto sistemos permontavimo darbai į naujus autonominės eigos troleibusus. Šiuos darbus organizuoja ir vykdo vežėjai.
Dėl vežėjų darbo organizavimo principų (pvz., dėl įrangos perkėlimo iš senųjų troleibusų į naujuosius) ar paprasčiausiai per klaidą gali pasitaikyti atvejų, kuomet vežėjas į maršrutus išleidžia transporto priemones be validatorių“, – neslėpė pašnekovas.
Jis pridūrė, kad tokiais atvejais transporto priemonės nėra matomos nei švieslentėse, nei programėlėse, kadangi padėties nustatymo sistema (GPS) irgi yra įmontuota į tą pačią komposterių sistemą.
R. Urbonavičius negalėjo atsakyti, kiek tiksliai tokių troleibusų ar autobusų sostinėje yra, tačiau patikino, kad darbai bus baigti iki lapkričio mėnesio:
„Tad problemos, kuomet viešojo transporto priemonė išvyksta į maršrutą be e. bilieto sistemos, turėtų nebelikti.“
Per vieną naktį – 800 komposterių ir jokių gedimų
Vis tik kitur tokių problemų nėra. Pvz., viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis patikino, kad visos transporto priemones (važiuojančios ir rezervinės) turi visą reikalingą įrangą ir ji visa veikia.
„Jei sutrinka konkrečios transporto priemonės veikimas, atsakingi specialistai iškart, gavę informaciją ar pastebėję stebėsenos sistemoje, sutvarko gedimą per nuotolį.
Retai pasitaiko, kad reikia važiuoti į vietą ir keisti mechaninę įrangos dalį ar, jeigu gedimas tikrai – rimtas, keisti visą transporto priemonę rezervine“, – komentavo atstovas.
Bendrovės „Kauno autobusai“ Viešųjų ryšių specialistė Ramunė Tarandė primena, kad 2021 m. Kaune startavo nauja viešojo transporto elektroninių bilietų žymėjimo sistema.
Atstovė paminėjo, kad tuomet vos per vieną naktį transporto priemonėse buvo įrengta 800 interaktyvių komposterių.
„Per visą šį laikotarpį sistemos sutrikimų užfiksuota nebuvo, sistema veikia stabiliai ir užtikrintai. Specialistai prižiūri ir seka sistemos darbą non-stop, t. y. 24 val. per parą ir 7 d. per savaitę.
Prireikus, pavieniai nežymūs sutrikimai pašalinami per 1 val., keleiviai dėl to jokio nuostolio nepatiria“, – patikino R. Tarandė.
Kada keleivių be bilietų nenubaus kontrolė?
„Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius užsiminė, kad rimtesnių sunkumų buvo, kai sistema patyrė kibernetines atakas.
Tada dalį nepagrindinių paslaugų teko atjungti, kad veiktų pagrindinė sistema.
Anot G. Neniškio, tokie atvejai – labai reti: „Per 6 sistemos veikimo metus esam turėję tik keletą tokių kartų.“
Jis pabrėžė, kad sutrikus sistemai yra informuojami tiek keleiviai, tiek kontrolė, tiek vežėjai ir tuomet jokių bilietų žymėti nereikia.
„Kitais atvejais keleiviai bilietą privalo pasižymėti, nes dažniausiai žymint bilietą problema būna paties keleivio išmaniajame įrenginyje ar atitinkamuose žymėjimo įgūdžiuose: žymima ne ten, per trumpai ir pan.“ – nurodė pašnekovas.
R. Urbonavičius antrino, kad, į maršrutą išriedėjus transporto priemonei be validatoriaus, keleivių kontrolė yra visada informuojama ir į tai žiūri tolerantiškai:
„Kiekvienas atvejis yra vertinamas individualiai. Pvz., jei keleivis turi „Judu / Vilniečio“ kortelėje bilietą, jis yra nebaudžiamas.“
Kodėl autobusų nerodo švieslentės ir kada kompensuoja?
„Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius nurodė, kad dažniausia problema – sutrikęs ryšys su transporto priemone, dėl ko gali būti nerodoma kelionė realiu laiku.
Tokiu atveju, pašnekovo patarimu, galima pasižiūrėti teorinius autobusų tvarkaraščius stotelėse ar internete.
Kita vertus, pasak G. Neniškio, tokie sutrikimai būna greitai išsprendžiami.
„Kauno autobusai“ atstovės teigimu, sutrikimai stotelių švieslentėse, kai transporto priemonės nerodo, nors ji ir atvažiuoja, būna fiksuojami labai retai, tačiau pasitaiko.
Pvz., dėl dingusios elektros arba kai, sugedus autobusui ir į maršrutą paleidus naują, dispečerė laiku neįveda atnaujintos informacijos.
G. Neniškis pridūrė – jei keleivis dėl vežėjo kaltės patiria papildomų išlaidų (pvz., kelionė kainavo daugiau), jos yra kompensuojamos.
Klaidingai rodomos stotelės ir garso signalų trikdžiai
„Kauno autobusai“ atstovė vardijo, kad 165 naujuose autobusuose ir 85 troleibusuose yra įrengta šiuolaikiška keleivių informavimo sistema – LCD ekranai, kurie realiu laiku vaizdine išraiška rodo transporto priemonės maršrutą, artėjančią stotelę, apie ją pranešama ir garsu.
O likusių transporto priemonių viduje esančiose švieslentėse yra rodomas maršrutas, artėjančios stotelės, apie kurias taip pat praneša garso takelis.
„Sutrikimai dėl informacijos pateikimo keleiviams yra fiksuojami pavieniai ir tai būna ne sistemos, bet laikinos žmogiškos klaidos.
Tarkime, kai autobuso vairuotojas laiku nenustato maršruto, sutrikimai būna pašalinami nedelsiant“, – dėstė R. Tarandė.
G. Neniškis antrino, kad stotelių pavadinimai, vairuotojui parenkant maršrutą, susiveda automatiškai. Taigi, jeigu maršrutas yra suvedamas tinkamai, problemų nekyla.
Vis tik jis pridūrė, kad esant mechaniniams gedimams autobusas keletą dienų važiuoja su popierine maršruto rodykle arba dieną nebūna jokio garsinio pranešimo apie stoteles: „Tačiau taip būna labai retai.“