Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete vykusio pasitarime dėl rengiamos naujos 2024-2028 metų valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga asfaltavimo programos dalyvavęs susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas teigė, jog nuogąstauti nėra ko. Anot jo, nors šiemet iš tiesų skirta itin nedidelė suma, ji reikalinga tik pavėlavusiems darbams pabaigti.
„Kalbėdamas apie finansavimą, norėčiau paneigti nuogąstavimus. Mes iki šiol užbaiginėjome esamą žvyrkelių programą ir per tris metus, iki praeitų metų pabaigos skyrėme daugiau nei 200 mln. eurų žvyrkelių asfaltavimui – šiemet skiriami 7,7 mln. eurų programos užbaigimui, darbams kurie vėlavo, persikėlė į šiuos metus. Šiais metais yra planas pasirengti programą, ją sureitinguoti, inicijuoti pirkimus“, – kalbėjo J. Skačkauskas.
J. Skačkauskas taip pat pažymėjo, jog dauguma savivaldybių (95 proc.) pateikė arba pateiks savo vertinimus. Viceministras taip pat paminėjo, jog biudžeto, kaip tokio, „šiemet kol kas nereikėjo“, mat baigiami vėlavę darbai. Ši pasakyta frazė itin supykdė Seimo narį, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininką, Ričardą Jušką.
„Keistai skamba tokia frazė, kad biudžeto 2024 nereikėjo. Biudžetų šiais metais nereikia todėl, kad praėjusiais metais nedarėt nieko – nei projektavimų, nei ruošiatės. Kaip gali būti tokia pertrauka? Kažkas prasilenkia su logika“, – piktinosi Seimo narys.
Susisiekimo viceministras priminė, jog praeitais metais buvo baigta programa, parengta metodika, pagal kurią savivaldybės gali reitinguoti prioritetinius kelius, kuriuos būtina tiesti. Tai neįtikino R. Juškos.
„Tada tai yra labai blogai, jeigu laukiame programos pabaigos, įsisavinome lėšas, paskui ruošiame naują programą, metodiką, darome metų pertrauką ir galvojame apie kitus metus.
Jūs sakote, kad šiais metais lėšų nereikia – vadinasi nepasiruošėte, kad būtų galima dirbti šiais metais“, – kritiką liejo R. Juška.
Seimo narys taip pat pažymėjo, jog 2025 m. kol kas numatytos vos 1 mln. eurų išlaidos kelių asfaltavimui, o 2026 m. nenumatytos jokios išlaidos.
Kelių kokybė – itin prasta
Nepaisant to, jog šiuo metu stringa finansavimas, kelių kokybė Lietuvoje vertinta kaip prasta.
2020 m. Valstybės kontrolė atliko valstybinį auditą ir indikavo, kad pinigų valstybinės reikšmės keliams neužtenka, būtina pirmoje eilėje asfaltuoti tuos kelius, kurie ekonomiškai atsiperka, duoda didžiausią socialinę ir ekonominę naudą.
Audito rezultatai parodė, kad 2016-2019 m. didžiosios dalies valstybinės reikšmės kelių būklė buvo bloga arba labai bloga. Esant tokiai situacijai, auditorių vertinimu, lėšos naudojamos nepakankamai efektyviai, kai jos skiriamos ir tiems keliams asfaltuoti, kurie socialiniu ir ekonominiu požiūriu laikomi neatsiperkančiais.
„Audito rezultatai rodo, kad planuojama šalies kelių plėtra ne visada dera su esančia situacija. Pernai net 60 proc. valstybinės reikšmės asfaltuotų kelių buvo blogos arba labai blogos būklės. Šių pagrindinių Lietuvos kelių intensyvumas siekė apie 12 tūkst. automobilių per parą. Tuo metu žvyrkeliams, kuriais per parą vidutiniškai pravažiuoja apie 500 automobilių, asfaltuoti panaudota net 39 proc. visų keliams remontuoti numatytų lėšų“, – tuo metu komentavo Valstybės kontrolės Ekonomikos audito departamento vyriausiasis patarėjas Mindaugas Milčiūnas.
Savivaldai suteikiamos didesnės galimybės
„Via Lietuva“ (anksčiau Lietuvos automobilių kelių direkcija) vadovo patarėjas Remigijus Lipkevičius teigė, jog šiemet savivaldybės turės didesnes galimybes vertinti programą. Savivaldybės galės suteikti 25 balus penkioms prioritetinėms kelio atkarpoms, dar 10 balų bus skiriama, jeigu ruože yra viešojo transporto ir mokyklinių autobusų maršrutai. Likusius 65 balus skirs „Via Lietuva“.
Šie balai, lemiantys žvyrkelių asfaltavimo prioritetus, bus skiriami pagal numatomą eismo intensyvumą kelio ruože, kelio užbaigtumą, gyventojų skaičių apylinkėje ir kitus kriterijus.
Posėdyje dalyvavęs Seimo narys Valdemaras Valkiūnas piktinosi ruožų asfaltavimo atrankos kriterijais – anot jo, yra klaidinga kelių asfaltavimą rinktis pagal eismo intensyvumą kelio ruože.
„Nėra gerų kelių – nėra ir eismo. Nėra eismo – nėra gerų kelių. Tai yra užburtas ratas“, – kalbėjo V. Valkiūnas.
O štai „valstietė“ Guoda Burokienė pastebėjo, jog paprastai metams buvo numatoma iki 80 mln. eurų žvyrkelių programai – taigi, šiemet kol kas skiriama daugiau nei dešimt kartų mažesnė suma.
Susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas atšovė, kad menką finansavimą skyrė ir valstiečių vyriausybė.
„Gerbiama Goda, kai jūs buvote valdžioje, ką jūs padarėte? Tuo metu tiltai pradėjo griūti“, – rėžė J. Skačkauskas.