Festivalis „Vilnius Jazz“, šiemet švenčiantis savo 25-metį, naujojo džiazo išsiilgusiems klausytojams dovanoja priešfestivalinių koncertų ciklą. Pirmasis šio ciklo koncertas priminė, kad kovas – frankofonijos mėnuo ir pristatė jaunosios Prancūzijos džiazo kartos atstovus – eksperimentinį džiazo trio iš Paryžiaus MeTal-O-PHoNe su kviestiniu svečiu gitaristu Julien Desprez.
Pūga nustebinusio pirmadienio vakarą ne itin gausią minią žmonių sukvietęs koncertas atėjusius panardino į transo būseną. Naujojo džiazo atstovai iš Prancūzijos savo eksperimentais gitaros, kontraboso, mušamųjų ir psichodelinio vibrafono skambesiu privertė nusiraminti išoriškai, tačiau sukėlė nematomas didžiules jausmų ir pojūčių audras. Pradėję industrinę psichodelinę muziką primenančiais padrikais garsais žinomi muzikantai užtikrintai „surado“ vienas kitą melodijoje, skambesyje ir ritme. Neliko abejonės, kad jų muzika - tai kažkas ypatingo, o po koncerto apsvaigę džiazo gerbėjai skubėjo įsigyti MeTal-O-PHoNe kompaktinių plokštelių.
MeTal-O-PHoNe atliekama muzika dažniausiai apibūdinama kaip kamerinės elektroninės muzikos laboratorija, su metalinių skambesių alchemija. Jos centrinė ašis – vibrafonas, papildytas gausybe metalinių priedų ir praturtintas naujų spalvų suteikiančia elektronika.
Balansuodamas ant džiazo ir alternatyvaus roko ribos, šis trio kuria savitą garsovaizdį su industrinės muzikos, minimalizmo, laisvojo džiazo, progresyviojo metalo bei džiazroko štrichais, pulsuojantį ir roko energija, ir hipnotizuojančiu meditatyvumu. Grupės muzikos įtakas atskleidžia plataus atgarsio sulaukusio debiutinio trio albumo „MeTal-O-PHoNe“ (2009) kompozicijų pavadinimai, tokie kaip „Steve Reich in Babilone“, “Robosticks“ „Improvisation zen“.
Trio MeTal-O-PHoNe subūrė vibrafoninkas Benjamin Flament, neretai vadinamas pagrindine jėga šiandieninėje Paryžiaus džiazo scenoje. Jo garsinė alchemija aprėpia ne tik vibrafono skambesių galimybių tyrinėjimus; jis pasitelkia ir išties gausius metalo resursus – nuo egzotiškų tradicinių instrumentų iki sendaikčių turgelio atradimų ar variklio detalių, kurie elektroninių efektų pagalba suskamba netikėtomis spalvomis, primindami Javos gamelaną, Tibeto dainuojančius dubenėlius ar afrikietišką kalimbą.
Puikų atsaką B.Flamento garsiniams tyrinėjimams kuria kiti du nariai – Belgijoje gimęs kontrabosininkas Joachim Florent, jau pažįstamas ištikimiems Vilnius Jazz gerbėjams iš fantastiškos grupės Jean Louis bei elitiniu vadinamas būgnininkas Elie Duris, išsiskiriantis solidžiu ir preciziškai tiksliu muzikavimu bei plačia tembrų palete.
Kaip kviestinis svečias su trio pasirodys gitaristas Julien Desprez. Pradėjęs groti gitara palyginti vėlai, būdamas 16, jau po dviejų metų savarankiškų studijų, jis tobulinosi Montreuil džiazo konservatorijoje, kurią baigė su pagyrimu 2005. Aktyviai įsiliejęs į jaunosios Paryžiaus džiazo kartos gretas, 2008 jis subūrė vieną iškiliausių grupių Coax Collective, kuriame groja ir vibrafonininkas Benjaminas Flamentas. J.Desprez yra kelių iškilių kolektyvų, tokių kaip Radiation 10, Q, Irene bendralyderis, atsikleidžiantis šiose grupėse kaip jautrus, įvairiapusis ir muzikantas. Gitaristo universalumas suteikė jam galimybę muzikuoti su tokiomis džiazo scenos asmenybėmis, kaip Han Bennink, Charlie Haden, Francois Jeanneau, Stephane Payen, Guillaume Orti, Benoit Delbecq bei Nacionaliniu džiazo orkestru.
Kitas festivalio „Vilniaus Jazz“ koncertas-pranašas skambės balandžio 26 dieną, Vilniaus Mažajame Teatre.