Vairavimo mokyklos ,,Vairo ratas“ instruktorius Jaroslavas Butrimas primena dviratininkų pareigas, tačiau neslepia, kad išsikapanoti iš tragiško dviračių eismo suvokimo mums dar sunku. J. Butrimas sako, jog dažniausios dviratininkų daromos klaidos yra neleistinos kelio vietos pasirinkimas, kelio kirtimas draudžiamoje vietoje ar degant raudonam šviesoforo signalui. Be to, dažnai važiuojama per perėją, o reikėtų nulipti nuo dviračio ir jį persivesti.
J. Butrimo manymu, Lietuvoje nėra tiek daug dviratininkų, kurie žinotų savo teises ir pareigas kaip kai kuriose užsienio šalyse, tad ir kiti eismo dalyviai nėra pripratę bei pakantūs jų atžvilgiu. Instruktorius pabrėžia, jog dviračių eismo kultūra mūsų šalyje yra žemo lygio ne tik dėl dviratininkų, bet ir dėl kitų eismo dalyvių kaltės: ,,Dviratininkams keliuose yra sunku, nes jų niekas nepastebi, užstoja kelią. Jei jie protingai važiuoja, dažniausiai, išvengia baisių įvykių, tačiau ir vairuotojai turėtų juos labiau suprasti“, - sako J. Butrimas. Anot jo, pėstieji taip pat turėtų atkreipti dėmesį į dviratininkus ir neiti jiems skirtais takais.
Dviračių takas, kelkraštis ar šaligatvis?
Pagal kelių eismo taisykles, jei nėra dviračių tako, važiuojantieji šia transporto priemone turėtų vykti ta pačia kryptimi kaip ir automobiliai ir laikytis kelių eismo taisyklių: sustoti prie raudono šviesoforo signalo, rodyti posūkius ir kt. Jei dviračių takas yra, važiuoti privaloma ne kelkraščiu, o specialiu taku. Pėsčiųjų taku bei šaligatviu važiuoti draudžiama. Važiuojamąja dalimi dviračiu gali vykti asmenys nuo 14 metų, o išklausiusieji specialų kursą vairavimo mokyklose – nuo 12 metų. Vaikai nuo 8 metų gali vykti tik su suaugusiais, o jaunesniems leidžiama važiuoti tik dviračių taku. Visi asmenys privalo dėvėti šalmą ir ryškiaspalvę liemenę, nuo 18 metų privaloma tik liemenė, šalmas – rekomenduojamas.
Tvarkingas dviratis – saugus kelyje dviratininkas
Dviračiuose turi veikti stabdžiai, garso signalas, gale būti pritvirtintas raudotas atšvaitas, šonuose – oranžiniai. Tamsiu paros metu priekyje privalo degti baltas, gale – raudonas žibintas. Svarbu nepamiršti, jog kaip ir automobilį, taip ir dviratį vairuoti išgėrus alkoholio – draudžiama. Pažeidus taisykles, taikoma administracinė atsakomybė.
Paklaustas, kokios prevencijos reikėtų imtis, kad pakeltume dviračių eismo kultūros lygį, instruktorius atsako, jog šį tikslą reikia vykdyti pamažu: ,,Policijai nepavyks, nes visų nusikalstančiųjų nesugaudysi ir nenubausi. Visi žmonės turėtų tuo susirūpinti. Gal reikėtų žinantiems apie tai labiau skelbti informaciją, labiau ugdyti vaikus. Juk žmonės dviračiu pradeda važiuoti jauni, tad jei nuo vaikystes priprastų, visada važinėtų tvarkingai. Reiktų bendros kultūros gerinimo ir pagalbos iš žiniasklaidos bei švietimo įstaigų“, - mintimis dalinasi J. Butrimas.
Galiausiai, J. Butrimas primena, jog svarbiausia yra stengtis tvarkingai važiuoti ir prižiūrėti dviratį, kad jis tinkamai veiktų. Instruktorius sako, kad pagrindinė dviratininko užduotis turėtų būti saugoti save ir tuo pačiu jis apsaugos kitus.