Festivalis atsirado iš noro matyti naująją lietuvių dramaturgiją teatro scenoje. Anot A. Liugos, šis festivalis gal ir nėra visų teatro renginių tėvas, tačiau jis įkvėpė daugybė kitų teatro įvykių, tokių kaip festivalis „Tylos!“ ir kitus.
Šių metų NDA programoje pasirodys prieš dešimtmetį šiame festivalyje jau matyti vardai – tai ir Alvis Hermanis, Árpádas Schillingas, Amundas Sjølie Sveenas. Tada jie buvo jaunieji menininkai, tik pradėję savo tarptautinę karjerą. Šiandien jie yra pripažinti kaip šiuolaikinio Europos teatro stuburas. A. Liuga sako, kad bus labai įdomu pamatyti, kokias vertybes, pozicijas jie gina dabar, praėjus dešimtmečiui po jų debiuto.
Užsienio ir lietuvių kūrėjų akistata
Visus šių metų režisierius sieja dėmesys kitoniškumui – tam, kas išsiskiria iš daugumos ir yra individualu, nepakartojama. Kitoniškumas provokuoja naujai pažvelgti į pasaulį. Tai gali būti poelgis, keičiantis nusistovėjusias vertybes, naujas požiūris į aplinką ir visuomenę arba pamirštas išgyvenimas, kuris sužadina kolektyvinę atmintį.
Tuo pasižymi NDA'12 rodomi pripažintų šiuolaikinio teatro kūrėjų – vengro Árpádo Schillingo, latvio Alvio Hermanio, lenko Krzysztofo Warlikowskio – bei jauno norvegų menininko Amundo Sjølie Sveeno darbai.
Pasak A. Liugos, A. Hermanio spektaklio „Sonia“, sukurto 2006-aisiais, atvežimas į Lietuvą yra tarsi skolos grąžinimas – jis apkeliavo visą žemės rutulį ir anksčiau ar vėliau turėjo būti parodytas Lietuvos publikai. Šis A. Hermanio spektaklis buvo režisieriaus kūrybos pradžia, tačiau teatro kritikų yra vadinamas teatro brangakmeniu ir yra įtrauktas į privalomų pamatyti spektaklių sąrašą.
Norvego A. S. Sveeno paskaita, akcija, performansas yra tarsi provokacija, kurioje vaizduojami politikai, bandantys sukurti tobulą kultūros įvaizdį. Aktualus spektaklis, pastatytas iš mažo biudžeto parodo, kaip pinigai nedaro įtakos idėjų vystymui.
A. Shillingo spektaklis „Dvasininkė“ Vengrijoje sukėlė daug diskusijų. Dokumentiniu pagrindu sukurtame spektaklyje keliami klausimai apie bendravimą su paaugliais per kultūrą, meną, dialogą ir teatrą. Spektaklis verčia pamąstyti, kas yra sociumas, menas, naujoji karta. Gegužės 18 dieną A. Shillingas ta pačia tema skaitys paskaitą Vilniuje. Spektaklis „Dvasininkė“ yra viena iš trilogijos apie šeimą ir kiekvieną jos narį dalių. „Dvasininkė“ yra skirtas motinos portretui.
Festivalyje bus parodyti lietuvių kūrėjų spektakliai „Akmuo“ ir „Šitas vaikas“, kurie savo temomis labai artimi atitinkamai spektakliams „Sonia“ ir „Dvasininkė“. A. Liga sako, kad norėta sugretinti, palyginti užsienio ir Lietuvos teatrą, pamatyti, kaip tas pačias problemas, temas analizuoja vieni ir kiti. Taip pat bus parodytos dvi jaunųjų dramaturgų pjesės, kurios buvo atrinktos ir dramaturgijos festivalio „Versmė“ dalyvių. Taip išpildomas A. Liugos duotas pažadas, kad geriausių autorių kūriniai bus pastatyti, o ne užmiršti. Vėliau spektaklius „Raudoni batraiščiai“ ir „Namisėda“ planuojama rodyti mokyklose.
Festivalis baigsis genialiu spektakliu
Deja, tik jo įrašu – festivalyje bus rodomas Krzysztofo Warlikowskio spektaklio „(A)Pollonia“ vaizdo įrašas. Lenkijos teatre revoliuciją sukėlusio spektaklio Lietuva kol kas negali atsivežti, nes tam trūksta ne tik lėšų, bet ir tinkamos rodymo erdvės. Pasak A. Liugos, šiam spektakliui reikia ypatingos erdvės – tiek dydžiu, tiek atmosfera. Avinjone šis spektaklis buvo rodomas Popiežiaus rūmų kieme, kuriame tilpo apie 1000 žiūrovų.
“(A)Pollonia" – tai pagal tikrą istoriją pastatytas spektaklis, kuriama atskleidžiama merginos vardu Apolonija, gelbėjusios žydus, gyvenimo drama. Jos tėvui nesutikus dėl dukters pasiaukoti, mergina nužudoma. Spektaklio pavadinimas taip pat yra aliuzija į pačią Lenkiją. Beveik penkių valandų trukmės spektaklio vaizdo įrašas bus papildytas pasakojimais apie patį jo atsiradimo procesą.
Tai gali būti paskutinis NDA sezonas
A. Liuga sako, kad šis NDA festivalis gali būti paskutinis, nes šiemet baigiasi keletą metų trukęs finansavimas. Jis pažada ir toliau su festivalio programa dalyvauti konkursuose, tačiau nesitiki didelės sėkmės.
„Tarsi užbaigiu NDA ciklą ir nežinau, ar jis bus tęsiamas toliau. Gal vietoj šio festivalio atsiras kitas renginys. Man šis projektas yra hobis ir jis man daug padėjo galvojant, kaip atnaujinti nacionalinį teatrą, - sako jis. – Pateiksiu programą konkursams, bet neverksiu, jei pasirodys, kad tai niekam nebereikalinga.“
Anot jo, ir taip nedidelio finansavimo užtenka tik būtiniausiems dalykams, o visa kita padaroma tik pažinčių, bičiulysčių su užsienio teatrais dėka.
A. Liuga džiaugiasi, kad keturioliktasis ir galbūt paskutinis NDA festivalis, o galbūt ir visa jo istorija bus baigti spektakliu „(A)Pollonia“.
„Manau, kad tai vertingiausia, kas buvo sukurta per paskutinius 10 metų. Tai didžiausią įspūdį man palikęs pastarojo meto spektaklis“, - sakė jis spaudos konferencijoje.
Festivalio programa: www.theatre.lt
Audronis Liuga (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)