Klaipėdos jūrinio simbolio burlaivio „Meridianas“ paramos fondo direktorius Artūras Žičkus nemano, kad ekonominiu sunkmečiu klaipėdiečiai praras savo simbolį ir kad jis bus supjaustytas į metalo laužą. Pasak jo, šiuo metu svarstomas klausimas, ką reikės daryti su laivu po to, kai jis bus suremontuotas. Vienas iš variantų - iškelti jį ant kranto, tačiau tuomet jis jau taptų paminklu, o ne „gyvu“ laivu.
Šiuo metu dar nėra tiksliai žinoma, ar barkentina „Meridianas“ ir toliau stovės prie Danės krantinės, kur įsikūrė 1969-aisiais. Nuo 1971 metų buvusiame mokomajame burlaivyje pradėjo veikti restoranas, kuris sovietmečiu buvo itin populiarus. 2001 m. už simbolinį 1 lito mokestį jį iš Klaipėdos savivaldybės nusipirko Artūras Žičkus. Šiuo metu laivas priklauso minėtam paramos fondui, o A. Žičkus yra jo direktorius.
Restorano nebebus
Fondas apie 5 metus nuomojo barkentiną UAB „Danės krantinė“, kuri jame atgaivino restoraną. Tačiau ši veikla ne tik nebuvo pelninga, bet ir atnešė nuostolių. Pasak A. Žičkaus, ypač žiemą būdavo tiesiog tragedija, nes laivą dar reikėjo gerokai šildyti - juk niekas nenori pietauti ar gerti kavą šaltoje patalpoje. O šildymas, žinia, labai brangiai kainuoja.
Minėta bendrovė jau daugiau nei prieš metus viešojo maitinimo veiklą laive nutraukė ir jos atnaujinti nebeketina, tad, A. Žičkaus teigimu, grąžinti „Meridianą“ miestiečiams kaip restoraną nebeplanuojama. Pasak jo, dabar, kai laive nieko nevyksta, jo išlaikymas kur kas mažiau kainuoja.
„Meridianui“ žadamą pramoginio laivo „Venus S“ kaimynystę A. Žičkus vertina normaliai: „Tegu stovi.“ Tačiau jis abejoja, ar būtų tam tinkamos techninės sąlygos, nes „Venus S“ nebūtų kur pasiimti elektros energijos ir vandens. Tiesa, pastarasis yra plaukiojantis laivas, tad elektros energijos galėtų pasigaminti pats. Kadangi burlaivyje nebus nei kavinės, nei restorano, „Venus S“ žiemos sezono metu įrengta kavinė pašonėje konkurento neturėtų.
Už miesto simbolio stovėjimą prie Danės upės krantinės nuomos mokestis neimamas. Jis čia laikomas pagal panaudos sutartį su savivaldybe, sudarytą 10 metų. „Venus S“ krantinė būtų nuomojama už tam tikrą mokestį. Jis čia stovėtų laikinai, galbūt keturis mėnesius, kitaip sakant, žiemotų iki mažųjų laivelių laivybos sezono pradžios.
Bus remontuojamas
A. Žičkaus teigimu, kad ir kaip būtų, kai tik atšils orai, „Meridianas“ būtinai bus plukdomas į AB „Klaipėdos laivų remontas“ remontuoti, nes ši bendrovė vienintelė turi mažą barkentinai tinkantį doką, tad remontas kainuos pigiau - keliasdešimt tūkstančių litų. Jau pernai planuota tai padaryti, tačiau nepavyko.
Suprantama, plukdant „Meridianą“ į remonto įmonę turės būti pakelti ir Biržos, ir Pilies tiltai. Tikimasi, jog tuo pasirūpins Klaipėdos savivaldybė - šiaip ar taip šis laivas yra miesto simbolis. Siekiama, kad „Meridianas“ būtų suremontuotas šiemet iki Jūros šventės. O dėl tolesnio šio burlaivio likimo dabar suka galvas paramos fondo nariai - ar jį reikėtų iškelti ant kranto, ar ką nors sugalvoti, kad jis galėtų būti laikomas vandenyje, o kraštutinis variantas, kurio tikriausiai niekas nenorėtų, - supjaustyti kaip metalo laužą.
„Meridianas“ išlaikomas šio fondo surinktomis lėšomis. Daugiausia jų uždirbama iš reklamos, pavyzdžiui, už „Švyturio“ bures ir pan. Paklaustas, ar ir močiutės klaipėdietės aukoja litukus iš savo pensijos, A. Žičkus nusijuokė ir atsakė, kad yra tokių klaipėdiečių, kurie fondui perveda 2 proc. gyventojų pajamų mokesčio.
Ant vandens liko vienas
Žinoma, barkentina turėtų būti parengta kelionei į krantą, nes taip paprastai jos su kranu neiškelsi, tam reikėtų parengti specialų projektą. Kita vertus, miesto savivaldybė turėtų nuspręsti, kurioje vietoje tas laivas turėtų stovėti krante. Nors burlaivio iškėlimas kainuotų gana brangiai, tačiau jį išlaikyti krante būtų kur kas pigiau negu vandenyje. Žinia, burlaivis senas, jam reikalinga nuolatinė priežiūra ir remontas, tad jo išlaikymo kaštai auga.
Pernai birželį burlaivis turėjo švęsti 60 metų jubiliejų, tačiau jokių iškilmių nebuvo. Pasak A. Žičkaus, pasirodžius pirmiesiems pranešimams apie ekonominę krizę, tas jubiliejaus šventimas būtų buvęs panašus į puotą maro metu.
Prieš daugiau kaip 60 metų suomiai pastatė apie 100 panašių mokomųjų burlaivių, kurių 49 buvo skirti buvusiai Sovietų sąjungai. Pasak A. Žičkaus, šiuo metu Klaipėdos „Meridianas“ yra vienintelis vandenyje likęs tokio tipo laivas. Rygoje panašus burlaivis sudegė, Taline - iškeltas ant kranto, yra uždengtas ir nebeturi tokio vaizdo, Sankt Peterburge plukdomas remontuoti toks burlaivis nuskendo.
Reikia naujo laivo
Paklaustas, ką pats A. Žičkus mano, koks likimas būtų geriausias prieš aštuonerius metus jo išgelbėtai barkentinai, atsakė, jog ją reikėtų iškelti ant kranto, o į jos vietą pastatyti kitą tokį patį naują laivą, kuris galėtų plaukioti, kuriame būtų galima atlikti praktiką. Miesto savivaldybė turėtų spręsti, iš kur reikėtų gauti tam lėšų, o paskui tektų ieškoti, kas galėtų tokį laivą pastatyti.
Pasiteiravus, ar negalėtų „Meridiano“ prie Danės krantinės pakeisti Klaipėdos universiteto mokomasis burlaivis „Brabander“, A. Žičkus atsakė: „Ką jūs, „Brabander“, palyginti su „Meridianu“, yra tik gelbėjimosi valtis.“
Kur dėti „Meridianą“?
Klaipėdiečius, kurie turi kokių nors idėjų, kaip ateityje būtų galima panaudoti miesto jūrinį simbolį „Meridianas“, prašome paskambinti į redakciją tel. 411309 arba atsiųsti el. p. [email protected]
Dalia Bikauskaitė