Krizės akivaizdoje besisteigiančios originalių drabužių krautuvėlės, veikiančios komiso principu, vilioja ne tik taupančius studentus, tačiau ir prabangių prekių pigiau ieškančias ponias. Smalsumo vedami aplankėme keletą Vilniuje veikiančių komisų.
„Retro Vintage“, Pamėnkalnio g. 53
Erdviausioje aplankytoje komiso parduotuvėje pasitiko pati šeimininkė Edita Petruitienė. Moteris prisipažino, kad salono pasiūla rūpinasi ir pati: lankydamasi užsienyje atveža širdžiai mielų drabužių ar smulkmenų, to paties prašo ir keliaujančių moterų.
Prekės. Kasdienių, vakarinių bei karnavalinių drabužių komise galima rasti ir žinomų vardinių dizainerių apdarų. Ant pakabų kabo keli mados namų „Nijolė“ kurti kailiniai, anksčiau kainavę apie 8000 litų, čia jų kaina tesiekia 1600 litų.
E. Petruitienė, paklausta, kuo prekių pasiūla skiriasi nuo dėvėtų drabužių parduotuvės, teigė priimanti tik itin geros kokybės dėvėtus drabužius. Tačiau žmonės atneša ir niekad nedėvėtų apdarų, tačiau čia jų vertė bent trečdaliu mažesnė.
Rankdarbiai. Komiso priimami ir siuvančių ar rankdarbiais užsiiminėjančių žmonių darbai. E. Petruitienė atskleidė nuolat sulaukianti vienos siuvančios moters drabužių. Modelius renkasi pagal žymiausių dizainerių kurtus fasonus, tačiau už kur kas mažesnę kainą.
Priimama ir rankų darbo bižuterija. Pavyzdžiui auskarus šiame komise pardavinėja bižuteriją gaminanti mergina. E. Petruitienė teigė, kad kaina jų kur kas mažesnė nei galėtų būti parduotuvėse – daikto kainą nustato prekes atnešantys žmonės.
Antikvaras. Salone galima rasti ir antikvarinių prekių. Vitrinoje puikuojasi maždaug 1920 metais pagaminti juodi vakariniai bateliai. Komise galima įsigyti ir interjero detalių. Viena jų – kažkada 16 tūkstančių litų kainavęs įspūdingas šviestuvas, šiuo metu pardavinėjamas už sutartinę kainą.
Komisas „Buduaras“, Pamėnkalnio g. 5- 31
Jaukiame komise darbuojasi pačios salono įkūrėjos Laura bei Giedrė. Partnerės bei draugės prisipažino, kad idėja įkurti komiso prekių parduotuvę kilo besikraustant iš vienų namų į kitus. „Buvo prikaupta tiek gražių, retai dėvėtų drabužių, kad nesinorėjo jų mesti lauk. Pamąstėm, kad tokiu turtu galima dalintis“, – pasakojo Laura.
Prekės. Didžioji dauguma salone pardavinėjamų prekių – žymių mados pasaulio vardų kūriniai. Moterys prisipažino priimančios tik nedėvėtus vardinius arba itin originalius drabužius, tad komise galima įsigyti prabangių prekių už visai žemą kainą.
Šeimininkės prisipažino, kad dažnai prekę atnešęs klientas už žymaus dizainerio drabužį tikisi gauti kur kas didesnę kainą nei ši jos verta. Moterys prisipažino leidžiančios pačiam atnešusiam nuspręsti, kiek turėtų kainuoti drabužis ar aksesuaras, tačiau šeimininkių teigimu, vardinius drabužius galima įsigyti bent trečdaliu mažesne kaina.
Klientai. Lauros ir Giedrės paklausus, kokie pirkėjai dažniausiai apsilanko komise, patikino sulaukiančios įvairiausių: tiek studentų, tiek pasiturinčių ponių. Moterų teigimu, komisas sulaukia ir dažnai apsilankančių nuolatinių klientų. Jei ne nusipirkti, tai bent nužvelgti naujų prekių. O atidumo pirkėjui reikia. Šeimininkės prisipažino, kad prieš kelias dienas identiški vyriški „Gucci“ marškiniai buvo parduoti už kelis kartus besiskiriančias kainas: vieni už 80 litų, kiti už 300 litų.
Pasididžiavimai. Vienas didžiausių pastaruoju metu – pilka „Yves Saint Laurent“ suknelė. 2008 metais ant podiumo demonstruotas drabužis buvo įkainotas 3500 litų, tačiau čia galima įsigyti už 900 litų.
Moterys priima ir jaunų dizainerių kurtus drabužius. Už patrauklią kainą kūrinius siūlantiems kūrėjams tokia parduotuvė – galimybė užsidirbti.
Kainos. Paklausus, su kokio storio pinigine reikėtų apsilankyti komise, šeimininkės teigė nebijoti vardinių drabužių etikečių. Geros kokybės drabužį čia galima įsigyti ir už kelis šimtus, ir už kelias dešimtis litų.
„Pudrinė“, Stiklių g. 7
Salono bendrasavininkės Neringos Čebatorienės teigimu, „Pudrinė“ – antrasis mieste įkurtas drabužių komisas. Pirmiesiems klientams buvo siūlomas tiek moters, tiek jos draugių spintų turinys. Šiuo metu parduotuvėje galima rasti daug iš užsienio atvežtų drabužių.
Susikūrimo idėja. Moteris komisų populiarumo priežastimi įvardijo ekonominę krizę. Tiek žmonės, tiek prekes siūlančios parduotuvės linkusios taupyti. „Parduotuvės pirkėjams nebesiūlo tiek daug gražių prekių – asortimentas dabar palyginti labai kuklus. O kur ieškoti norintiems originalių apdarų?“ – klausė moteris.
Neringos teigimu, kokybiškas prekes siūlančio komiso principas keičia ir žmonių požiūrį į daiktus, vartotojiškumą. Užuot išmetus ir pirkus naują drabužį, galima pabandyti senąjį prikelti naujam gyvenimui.
Prekės. N. Čebatorienė tikino, kad svarbiausias kriterijus jų pardavinėjamiems drabužiams – originalumas. Tai gali būti tiek žymaus dizainerio sukurtas apdaras, tiek paprastoje parduotuvėlėje aptiktas radinys. „Gražu, stilinga, madinga ir mums patinka“, – pagrindinius prekių atrankos kriterijus išvardijo moteris.
Kainos. Moters teigimu, kainų amplitudę pakankamai sunku apibrėžti. Pavyzdžiui suknelę galima įsigyti išleidus nuo 100 litų iki 1500 litų. Ši, brangiausia salono prekė, Juozo Statkevičiaus kurta suknelė.
„Aksominė karamelė“, Pylimo g. 20
Erdviame komise sutiktos darbuotojos pasakojo, kad daugumą pardavinėjamų daiktų galima vertinti kaip muziejaus eksponatus. Rankdarbiai ar asmenines istorijas menantys drabužiai kuria specifinį krautuvėlės lankytojų ratą – originalių ir nebijančių išsiskirti.
Prekės. Prekių gausumoje matoma išskirtinių drabužių pasiūla. Kaip pasakojo komise besidarbuojančios merginos, prieš kiek laiko sulaukusios drabužius kolekcionuojančios moters pasiūlymą komise pardavinėti savo sukauptą kolekciją. „Ji teigė namuose drabužiams skyrusi visą kambarį. O dabar užsinorėjo savo kolekcija pasidalinti su kitais“, – pasakojo konsultantė Lina.
Rankdarbiai. Komise pardavinėjama gausybė papuošalus kuriančių mėgėjų ir profesionalų kūrinių. Darbuotojos prisipažino, kad nemaža dalis klientų ateina vien dėl originalių aksesuarų.
Beje, savo papuošalus komise pardavinėja ir viena komiso darbuotojų.
Vyrų džiaugsmas. Salono pasididžiavimas – pradėtas kaupti vyriškų drabužių skyrius. Vieno iš nedaugelio vyriškas prekes siūlančių komiso darbuotojų teigimu, vyrai vis dažniau užsuka pasidairyti prekių sau.