Kai kurie kritikuoja, kad būti zuikiu labiau apsimokės nei sąžiningai pirkti bilietus. Vilniaus susisiekimo strategai pasakoja, kaip elgsis su etatiniais pažeidėjais, kad taip sukčiauti nesinorėtų.
Kontrolieriai pasitinka sostinės viešojo transporto keleivius: išlipančius praleidžia ir netrukus tikrina tuos, kurie važiuoja toliau. Štai ir vienas „zuikis“, vardu Egidijus: „Ai, netoli važiavau, taip gavosi.“
Iš ryto atsigaivinti „zuikiui“ reikėjo: „Jo, alaus reikėjo. – O bilietui? – Neužteko.“
Dabar visi, kurie keliauja be bilieto, išvedami iš autobuso ar troleibuso, jiems surašomas administracinio nusižengimo protokolas. Jeigu pirmas kartas, bauda – aštuoni eurai. Tai aštuonis kartus didesnė suma už vienkartinį vieno euro popierinį biletėlį. Jeigu kartas ne pirmas, kaip Egidijui, reikia mokėti visą baudą – šešiolika eurų. Kontrolieriai sako: neretai be bilietų pagauti keleiviai prašo kuo greičiau juos paleisti.
„Norėtų čia ir dabar, atsiskaitytų. Pripažįsta klydę, pažeidę taisykles. Nori atsiskaityti vietoje“, – sako kontrolierė Genutė Karpovičienė.
Nuo rugpjūčio pirmosios tokie keleiviai galės per kelias sekundes įsigyti pusei baudos už važiavimą be bilieto prilygstantį aštuonių eurų bilietą ir tęsti kelionę.
Tokį „Susisiekimo paslaugų“ neseniai palaimino sostinės taryba.
„Tiesiog norisi ne iš karto bausti, o žmogui suteikti galimybę pasirinkti: ar jisai susimokės čia ir dabar už važiavimą, ar vis dėlto, jeigu neturi pinigų ar kortelės, tiesiog išlips iš autobuso, kaip yra įprasta dabar, ir palauks, kol kontrolieriai surašys tą protokolą“, – sako „Judu“ klientų patirties vadovė Lina Juknevičienė.
Kontrolieriai neabejoja: kontrolės bilietas palengvins jų darbą.
„Ir kontrolieriams nebūtų toks apsunkintas darbas – daugiau transporto patikrintų. Jeigu keli žmonės, tai čia reikia administruot ir žmonėms laukt, ir kontrolieriai gaišta laiką“, – kalba G. Karpovičienė.
„Mes nenorim, kad mūsų kontrolierius, kurie tikrai dirba profesionaliai, sąžiningai ir gerai, priimtų kaip baudėjus. Jie tiesiog atlieka savo sunkų darbą“, – teigia L. Juknevičienė.
Kalbinti viešojo transporto keleiviai pasakoja: pasitaiko – tai bilieto nepasiimi, tai jo galiojimas baigėsi visai neseniai…
„Vienas kartas buvo, kad tiesiog palikau namie. Antrą kartą buvo dieną prieš pasibaigęs bilietas, tai tiesiog, tai tiesiog žioplumo atvejis, ir tiek. – Tai, žodžiu, ne pats maloniausias jausmas, kai išsiveda iš autobuso? – Tikriausiai, ne pats maloniausias.“
Ar kontrolės bilietas – geras sprendimas? Nuomonės yra įvairios:
„Jeigu tada iš karto galima pas tą patį kontrolierių nusipirkti, manyčiau, kad gerai būtų. Ir žmonėms mažiau rūpesčio vėliau ieškoti lakstyti, tą baudą eiti mokėti.“
„Tikriausiai padėtų. Gal gerai sugalvojo… Taip.“
„Na, aš nežinau. Koks skirtumas: ar išrašys tą baudą, ar aš pirksiu šitą. Vis tiek pinigėlius reikia atiduot – tuos aštuonis eurus.“
Tiesa, kontrolės bilietą bus galima įsigyti tik kortele ar telefonu. Pasak „Susisiekimo paslaugų“ didžiosios dalies pagaunamų keleivių amžius – nuo 19 iki 45 metų, tad jiems toks mokėjimo būdas patogiausias, o ir kontrolieriai negali nešiotis grynųjų maišų.
Per šių metų penkis mėnesius iš viso „zuikių“ pagauta 36 tūkstančiai. Daugiau nei pusė pagaunamų „zuikių“ yra vienkartiniai – būtent tie, kurie ar pamiršo, ar nepastebėjo, kad jiems pasibaigė bilietas. O ką daryti su piktybiniais, kurių yra mažiau nei pusė?
„Jam nėra didelio skirtumo, ar tai šešiolikta bauda, ar aštuoniolikta. Jis lips iš autobuso, gaišins visų laiką ir lauks eilinės savo baudos“, – tvitina L. Juknevičienė.
Kontrolės bilietą bus galima įsigyti visada ir kelis kartus, ne tik pirmąjį. Kai kurie Vilniaus politikai, klausė, ar ne per maža šio kontrolės bilieto kaina. Du ar tris kartus pagautas keleivis sumokės vis dar mažiau nei sumokėtų už, pavyzdžiui, visą mėnesinį bilietą be nuolaidos. Ir kai kurie vilniečiai siūlo ryžtingiau kovoti su „zuikiais“: „Žinoma, kovot. Baudom. – Didinti? – Žinoma. O kodėl gi ne – kitas pagalvos, susimokės, kitą kartą nenorės patekti, turi pirkti.“
Tačiau dėl nuobaudos už važiavimą be bilieto, prie kurios dydžio pririšta su kurios dydžiu susieta kontrolės bilieto kaina, turi spręsti Seimas. Kol kas tokios iniciatyvos nėra. Kaip seksis Vilniui, kiti miestai kol kas stebės: Kaunas kontrolės bilieto įvesti kol kas neketina, o Klaipėdos susisiekimo specialistai lauks pirmųjų sostinės rezultatų – jei pasiteisins, kontrolės bilietas atsiras ir uostamiestyje.
„Bet aš siūlau ekspromtų protokolinių nerašyti: galbūt kai „Susisiekimo paslaugos“ grįš su kitais dalykais ir galbūt matysis pirmi rezultatai, kad mes išreikštume politinę valią, o kaip mums atrodo, kokios baudos turi būti. Kreipimasis į Seimą dėl baudų dydžio galbūt irgi gali būti visai logiškas“, – sako Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Kaip seksis Vilniui, kiti miestai kol kas stebės: Kaune kontrolės bilieto įvesti kol kas neketinama, o Klaipėdos susisiekimo specialistai lauks pirmųjų sostinės rezultatų – jei pasiteisins, kontrolės bilietas atsiras ir uostamiestyje.