• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nors kiekvienais metais Vakarų Europos greitkeliuose matau vis daugiau lietuviškais numeriais paženklintų elektromobilių, suprantu, kad ne vienam vairuotojui dar kelia nerimą ilgesnės išvykos. 

Nors kiekvienais metais Vakarų Europos greitkeliuose matau vis daugiau lietuviškais numeriais paženklintų elektromobilių, suprantu, kad ne vienam vairuotojui dar kelia nerimą ilgesnės išvykos. 

REKLAMA

Ar bus kur įsikrauti bateriją? Ar radus reikalingą stotelę nereikės visą amžinybę laukti eilėje? Ar bus įkrovimo vietoje ką nuveikti su vaikais? Galiausiai, ar galima viską iš anksto suplanuoti taip, kad planas nesugriūtų jau po keleto kelionės valandų? Atsakymas į visus klausimus yra „taip“ – jeigu tik žinosite, kokiais įnagiais naudotis kelionės metu ir kur juos rasti.

Įkrovimo taškai – nebe problema

Pradėkime nuo to, kad baigėsi laikai, kai buvo sunku rasti, kur įsikrauti bateriją. Dar pernai rinkos tyrėjai evmarketsreports.com buvo suskaičiavę 900 tūkst. viešojo įkrovimo taškų Europos Sąjungoje, tad šiemet tikrai bus peržengta simbolinė milijono riba.

Ir pats galiu paliudyti – tiek Vokietijoje, tiek už jos esančiose valstybėse įkrovimo stotelių kiekis nebekelia didesnių problemų. Lenkijoje nuo Varšuvos įkrovimo pasirinkimų yra pakankamai, visgi iki sostinės esančioje naujoje magistralės atkarpoje kol kas įkrovimo vietos yra vos kelios. Tiesa, mūsų kaimyninės šalies kelių prižiūrėtojai jau paskelbė konkursą poilsio vietoms prie magistralių su įkrovimo stotelėmis, tad, situacija netrukus turėtų ženkliai pagerėti.

REKLAMA
REKLAMA

Panaši situacija ir važiuojant kitomis kryptimis: Latviją ir Estiją dengia jau pakankamai tankus stotelių tinklas, o Skandinavija tuo garsėja ne vienerius metus.

REKLAMA

Džiugina ir stotelių kokybė. Prie pagrindinių kelių paprastai rikiuojasi greitojo įkrovimo (150 kW ir daugiau) stotelės, kurios leidžia sparčiai pasipildyti energijos atsargas bent keliems šimtams kilometrų, o jų tankis leidžia ramiai susidėlioti alternatyvas. Kone visos įkrovimo vietos įrengiamos kartu su kavinių, restoranų, parduotuvių ir bent minimalių pramogų vaikams infrastruktūra, tad tos 15–20 minučių kraunant baterijas pralekia nepastebimai, nes visuomet yra ką nuveikti.

REKLAMA
REKLAMA

Taigi, skųstis įkrovimo infrastruktūra iš esmės gali tik patys priekabiausi keliautojai, arba tie, kurie yra pasiryžę važiuoti 1000 kilometrų be jokių sustojimų pakeliui. Tad lieka vienas opus klausimas – kaip geriausia keliones planuoti?

Elektromobilių kelionių planavimas

Tiek keliaujantieji automobiliais su vidaus degimo varikliais, tiek ir elektrinių modelių savininkai gali naudotis įvairiomis kelionių planavimo programėlėmis bei navigacijos sistemomis. Vienintelis skirtumas – tikslinės kelionių elektromobiliais programėlės padeda maršrutus dėlioti taip, kad pakeliui būtų kur įsikrauti bateriją. Ir įsikrauti tiksliai tada, kai to prireiks.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tokių programėlių yra daugybė, jas tikrai nesunkiai galima susirasti, išbandyti ir nuspręsti, kuri tiks geriausiai. Čia svarbiau aptarti vieną skirtį: ką geriau rinktis – elektromobilio gamintojo kelionių planuoklį ar išorės tiekėjo programėlę?

Mano atsakymas priklausytų nuo siūlomo funkcionalumo. Nes nuo kokybiško tokių programėlių veikimo ir palaikomų galimybių dažniausiai ir priklauso, kaip gerai pavyks sudėlioti kelionės maršrutą, kad energijos atsargų papildymas tebūtų niekuo neypatinga, sklandžiai į išvyką įsiliejanti jos dalis. Pavyzdžiui, sutaptų su poreikiais pavalgyti ar aplankyti dominantį objektą, gamtos vietą ir pan. Taigi, nereiktų viso to atskirai planuoti pačiam ir gaišti papildomo laiko.

REKLAMA

Pateiksiu pavyzdį. Visą šį funkcionalumą gali užtikrinti „Kia“ elektromobiliuose naudojama gamintojo sukurta maršrutų planavimo programėlė. Jos sistema nuolat perskaičiuoja kelionės tikslui pasiekti reikalingos energijos kiekį ir parenka optimalias įkrovimo stoteles maršrute.

Jeigu kažkas keičiasi, sistema realiuoju laiku teikia atnaujinimus apie įkrovimo stotelių prieinamumą ir gali kelionės metu koreguoti planą pagal vairavimo sąlygas ir sunaudojamą energiją. Pavyzdžiui, planuojant kelionę dažniausiai niekas nevertina, koks vėjas konkrečiose vietose pūs.

REKLAMA

Važiuojant greitkelyje ir dorojantis su gerokai sąnaudas išpučiančiu stipriu priešpriešiniu vėju gali tekti keisti planą dėl įkrovimo taško. Bet tuomet pats elektromobilio kompiuteris tai įvertins ir išrinks naują tašką. Turint omeny, kad įkrovimo infrastruktūros dabar yra daug, su tokiu maršruto planuoklio funkcionalumu stotelės gali būti parinktos derinantis prie keliautojų prioritetų, o ne atvirkščiai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Daugumai žmonių geriausia elektromobilių maršruto planuotoja ir būna jų automobiliuose įdiegta įranga, nes apibendrinant, ji turi keletą privalumų: visuomet tiksliai žino, kiek baterijoje yra likę energijos, kokiu tempu ji pastaruoju metu buvo naudojama, kokiu greičiu bus galima atkurti energijos trūkumą ir kokia baterijos būsena.

Kaip jau minėjau, šie svarbūs duomenys padeda tiksliai suplanuoti įkrovimus ir sklandžiai parinkti jų vietas. Be to, yra ir kitų smulkesnių privalumų. Štai „Tesla“ savininkai jau senokai žino, kad ir baterijos parametrų, ir navigacijos duomenų sekimas vienu metu leidžia elektromobilio kompiuteriui dar artėjant prie greitojo įkrovimo stotelės pakoreguoti baterijos temperatūrą taip, kad įkrovimas būtų kuo spartesnis. Šią funkciją dabar diegia vis daugiau gamintojų.

REKLAMA

Funkcionalumas plečiasi

Integruotos sistemos geba nustatyti, kuriose stotelėse yra būtent jūsų modeliui tinkamiausia įkrovimo įranga. Būtent tokia įranga leis efektyviai naudotis sparčiuoju įkrovimu. Nekalbant apie tai, kad pasirinkimus galima filtruoti ir pagal atsiskaitymo galimybes, įkrovimo stotelių galingumą, taip pat galima matyti, kiek stotelėje yra įkrovimo vietų, o kelionės metu – ar jos laisvos ir pan. Prijungę įkrovimo laidą regėsite, kiek laiko užtruks krovimas iki norimos ribos.

REKLAMA

Šios savybės jau tapo kone bazinės elektromobilių navigacijos sistemose, jos įdiegtos tiek „Kia“ ar „Hyundai“, tiek „Stellantis“ bei kitų gamintojų modeliuose. Automobiliuose integruotos sistemos  įvertina realią situaciją ir tučtuojau pateikia skaičiavimus, turi nuolatinį interneto ryšį ir duomenų dubliavimo funkciją, jeigu ryšys nutrūktų.

Pagrindinis telefonuose naudojamų programėlių privalumas yra tas, kad jos leidžia patogiau suplanuoti kelionę iš anksto. Tam veikiausiai skirsite bent vieną vakarą ir turbūt sutiksite, kad jį praleisti bus patogiau namie jaukiai įsitaisius ant sofos, nei sėdint automobilio salone.

Tačiau gamintojai jau raitojasi rankoves ir vienas po kito perima net ir šį privalumą. Štai „Audi“, „Hyundai“ ar „Kia“ elektromobilių savininkai gali atsisiųsti jiems skirtas programėles į savo išmaniuosius, juose susiplanuoti kelionių maršrutus ir perkelti informaciją į elektromobilius.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų