Tad iš arčiau kviečiame susipažinti su 29 metų pilote Ieva, kuri skraido ne vien savo malonumui, ji aviacijos teikiamais džiaugsmais dalijasi ir su keleiviais, ir su tais, kurie nori išmokti pilotuoti.
Ant žemės – menas, ore – laisvė
Nors Ieva gyvena Kaune, susitarti dėl „gyvo“ interviu nebuvo sunku. Vakare Ieva rašė: „Rytoj ryte planuoju atskristi į Panevėžį. Ar jums tinka?“ – tada klausė Ieva. Atrašiau: „Taip. Žinoma“. Tą rytą apie 9 valandą Ieva pakilo iš S. Dariaus ir S. Girėno (Aleksoto) aerodromo, o po pusvalandžio jau leidosi Panevėžyje – Stetiškių aerodrome.
„Šiandien oras reto gerumo. Skrisdama daug gerų emocijų patyriau, o aerodromas čia nuostabus, – tik iš orlaivio išlipusi šypsojosi Ieva. – Būtinai ir jus paskraidinsiu, suprasite apie ką kalbu“, – pridūrė pilotė.
Keliaujame į aerodrome esančią pavėsinę. Ten prisėdame. O aš nerimauju, bijau skristi. Mano nerimą pastebėjo ir Ieva.
„Jeigu jaučiate virpuliuką, tai tik dėl nežinomybės. Pradžioje ir man taip buvo, kol įgijau patirties ir praktikos. Dabar, net jei ir būna stresinių situacijų, mano organizmas reaguoja ramiai, nors šiaip esu labai emocionali.
Opera (aut. Ieva Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje baigė operinį dainavimą) ir menas – tai irgi mano arkliukai. Čia reikia emocijų, jausmo ir sielą apnuoginti. Tai kai skrendu – protas šaltas, kai dainuoju – širdis karšta. Tai lyg nesuderinimai dalykai, bet kartu tarpusavyje jie labai puikiai dera.“
Sėdi ir skrendi
Vis dar bandau išvengti skrydžio, todėl Ievai užduotu pačius įvairiausius klausimus, o ji mielai į juos atsako.
„Jeigu skrydis iš Kauno į Panevėžį trunka vos 30 minučių, tai gal skristi lėktuvu pigiau nei važiuoti automobiliu?“ – paklausiu.
„Yra tekę iš Kauno į Panevėžį važiuoti taksi. Sumokėjau 75 eurus. Žiūrėkim taip – jeigu lėktuvo nenuomojam, skrendam kaip su savo, tai jau viską įskaičiavus kelionė kainuotų 33 eurus“, – sako Ieva.
Ir paprastai paaiškina: „Į orlaivį pilamas 95-as benzinas. Skaičiuokime, kad 240 kilometrų šis lėktuvėlis sunaudoja apie 20 litrų degalų. Tai reiškia, kad iki Nidos galime nuskristi per valandą ir reikės 20 litrų. Su automobiliu kainuotų galbūt kiek daugiau, o ir pati kelionė truktų apie 3 valandas.
Suprantama, yra daug įvairių niuansų, bet aš lyginu standartinį ultra lengvąjį orlaivį su standartiniu automobiliu. Belieka tik pasakyti – sėdi ir skrendi“, – šypsojosi Ieva ir žvilgtelėjo į lėktuvą, akimis rodydama, kad jau greitai judėsime link orlaivio.
Nieko nėra neįmanomo
Aš vėl bandau ją užkalbinti, tikėdamasi, kad pamirš šį pasiūlymą: „Ieva, ar prieš skrydį tu pati patikrini lėktuvą?“
„Tikrai taip. Prieš bet kurį skrydį pati apžiūriu lėktuvą. Čia dviračio neišrasi, tai nėra taip sudėtinga, kaip atrodo iš šono. Kažkodėl visiems, kas nesusidūrę su aviacija, atrodo, kad tai visų pirma labai brangu ir neįmanoma, kad bet koks žmogus to negali. Bet sakau – tikrai gali, nes yra labai daug mokyklų, o Lietuvoje – apie 20 aerodromų.
Įsivaizduokime, kad ir čia pakylame ir jau aplink – Šiaulių, Barysių, Kupiškio ir kiti aerodromai. Norim į Palangą – skrendam, norim į Druskininkus – pirmyn. Viskas atrodo kosmiška, nerealu, brangu, per daug sudėtinga tik tol, kol nepradedi to daryti“, – sakė Ieva.
Tada ji atsistojo, nusišypsojo ir dar kartą pasitikslino: „Tai gal jau skrendam?“ Bijau, bet suprantu, kad tokios progos negaliu praleisti.
Nuo žemės iki dangaus
Po Ievos instruktažo lipu į orlaivį. Lėtai keliu vieną koją, tada kitą ir statau tiksliai, kur buvo griežtai pasakyta. Atsisėdu. Patogiai įsitaisau orlaivio kėdėje ir laukiu Ievos. Įlipusi pilotė paprašo užsisegti saugos diržus ir paduoda ausines su mikrofonu. Pasitikrinam, ar vieną kitą girdime, ir Ieva užveda variklį.
Atrodo, lyg ir esu pasiruošusi pamatyti gniaužiantį kvapą vaizdą, bet vis tiek baisu. Prisimenu Ievos pasakytus žodžius, kad baimė kyla dėl nežinomybės. Lengvai įkvepiu dar žemės orą, o įtampą galiausiai nuima tik Ievos šypsena ir ypatingai ramus jos balsas.
„Svarbiausia – atsipalaiduoti. Neleisk stresui ir įtampai apriboti malonumo. Įsivaizduok, kad sėdi automobilyje, o aš viskuo pasirūpinsiu. Viskas tikrai bus gerai. Turime unikalią galimybę kartu pakilti virš miesto. Mėgaukimės šia akimirka.“
Ir netikėtai garsiai sušunka: „Nuo sraigto!“
Pradedam lėtai važiuoti žole, apsukam ratą, Ieva Panevėžio radiocentrui praneša: „Nuo angaro riedu į parengiamąjį, takas 20.“
Pilotė per ausines paleidžia vieną mėgstamiausių savo albumų ir skambant romantiškai muzikai mes kylame į dangų. Matau Panevėžio panoramą – vis labiau atsiveriančią Senvagę, Laisvės aikštę, „Ekrano“ marias, miesto bažnyčias, pastatus, gatves, takelius, žaliuojančius parkus. Matau tolstančią žemę ir vis labiau susiliejam su vėju.
Po kojomis iš lėto keičiasi miesto stogai, širdis virpa, tik jau ne iš baimės, o dėl užplūdusių emocijų. Nerimą ir baimę pakeitė ramybė ir atsipalaidavimas, o širdį draskantis jaudulys virš žemės tapo vienu geriausiu mano gyvenimo nuotykiu.
Nors skrydžio metu visą laiką bendravau su Ieva, nusileidus ant žemės ji dar kartą rūpestingai paklausė, kaip jaučiuosi. Tą akimirką turėjau tik vieną atsakymą – ant žemės stabilu, bet danguje jausti laisvę buvo tiesiog dangiška.
Užaugo aerodrome
Netrukus su Ieva sėdame ant aerodromo pievos, kur pilotė papasakojo apie savo pasirinkimą skraidyti.
Iš tiesų Liekių šeimoje skraido jau trečioji karta. Ieva ir jos brolis Lukas yra jauniausios skraidančios Liekių kartos atstovai. Luko ir Ievos senelis Alfonsas Liekis buvo skraidyklių pilotas ir konstruktorius. Šis žmogus yra palikęs ryškų pėdsaką Lietuvos mažosios aviacijos istorijoje ir žinomas savo laimėjimais. Savo aviacinį užsidegimą Alfonsas perdavė ir sūnui Daliui, kuris 2004 metais įkūrė pilotų klubą, tėvo atminimui pavadindamas jį „Alfa“. Tad Ieva didelę vaikystės dalį praleido aerodrome, matydama, kaip skraido jos tėvelis Dalius, vėliau ir brolis.
Kai sukako septyniolika, kilti į dangų nusprendė ir ji. Sulaukusi šeimos palaikymo Ieva pradėjo lankyti pamokas, o joms įpusėjus suprato, kad skraidymas yra tai, ko niekada nepaleis. 2012 metais išsilaikė ultra lengvojo orlaivio piloto licenciją, o 2015 metais– PPL (Private Pilot License). Tai licencija, su kuria pilotė gali skraidinti daugiau nei du keleivius. Ievos gyvenime aviacija užima pagrindinę vietą – šiuo metu ji yra ir pilotė, ir instruktorė.
Tai – tavo skrydis
Pasak Ievos, tiems, kas domisi pilotavimu arba jau mokosi, lėktuvai suteikia puikią galimybę patobulinti savo įgūdžius arba įgyti naujų.
„Visada sakau, kad mokantis naujų dalykų– visapusiškai lavėjame. O skraidymas lavina ne tik koordinaciją, koncentraciją, atmintį, komunikavimo įgūdžius, bet net ir streso valdymą.
Taigi, jei esate pasiruošę pakelti savo skraidymo patirtį į kitą lygį arba tiesiog smalsu mažosios aviacijos pasaulis – išdrįskite ir patirkite“, – kalbėjo Ieva.
Stovėdama ant Stetiškių aerodromo žemės, pilotė neatmeta galimybės, kad ir čia galbūt bus puiki vieta vaikams rengti mokymo stovyklas, galbūt pažintines ekskursijas, kad žmonės laisvai galėtų pamatyti ir susipažinti su aviacija, o gal gauti dovanų – skrydį.
Autorė: Dovilė Barvičiūtė