Tv3.lt portalo kalbinta Daiva Malakienė iš savo patirties gali papasakoti, ką tenka patirti darbuotojui, sužinojusiam apie gręsiantį atleidimą iš darbo. Prieš dvejus metus pašnekovė dirbo didelėje tarptautinėje kompanijoje, kurios pavadinimo nenorėjo atskleisti. Joje užėmė aukštas pareigas, tačiau netrukus įvykęs restruktūrizacijos procesas pakeitė situaciją iš esmės. „Buvo mažinami darbuotojų etapai ir aš patekau į tą bangą, kuomet vieną dieną gavau taip vadinamą auksinį paketą“ – šmaikščiai pasakojimą pradeda D. Malakienė.
Iš pradžių moteris, skeptiškai žiūrėjo į šią paslaugą. „Mūsų darbdavys pateikė sąrašą atleidžiamų žmonių ir su mumis susisiekė išdarbinimo paslaugas teikianti įmonė, kuri padėjo tinkamai paruošti gyvenimo aprašymą ir motyvacinį laišką, teikė konsultacijas ir padėjo įvairiais kitais klausimais“. D. Malakienė teigia, kad tai buvo naudinga patirtis. Nors dabartinį darbą gavo priėmusi pasiūlymą iš kitur ir tai nebuvo išdarbinimo proceso rezultatas, ji pataria pasinaudoti šia paslauga, jei darbdavys suteikia tokią galimybę. „Man tai primena paieškos optimizavimą interneto svetainėse“ – savo išvadas pateikia pašnekovė.
Švelnina darbdavio atsakomybę
Šia paslauga dažniausiai naudojasi tarptautinės kompanijos ir korporacijos mažindamos darbuotojų skaičių. Jos ne tik sumoka darbuotojams išeitines kompensacijas, bet ir užsako išdarbinimo paslaugą. Personalų sprendimo įmonės „Advantus“ direktorius Arūnas Mieželis tv3.lt portalui pasakojo šią paslaugą savo klientams siūlantis jau maždaug dešimtmetį. „Pirmieji mūsų klientai buvo „Adecco“ įmonės tarptautiniai klientai, veikiantys Baltijos šalyje. Ypač šia paslauga buvo naudojamasi krizės laikotarpiu“ – teigė jis.
Kada dažniausiai naudojamasi išdarbinimo paslauga? Įmonių restruktūrizavimo proceso metu, mažinant etatus ar atsisakant konkrečios pareigybės. Trečiasis atvejis pasitaiko rečiau, todėl gali susidaryti įspūdis, kad paslauga reikalinga tik tuomet, kai planuojama vienu metu atleisti didelį skaičių darbuotojų, tačiau A. Mieželis su tuo nesutinka ir teigia: „Dažniausiai atleidžiamų darbuotojų grupės būna nedidelės. Per visą mūsų įmonės veiklos laikotarpį išdarbinimo proceso grupėje buvo daugiausia 10 žmonių iš vienos įmonės“ – pasakoja jis.
Lietuvoje paslauga nėra populiari
„Teo LT“ ir „Omnitel“ greitu metu suvienys pajėgas, todėl svarbių pokyčių įmonėje bus nemažai. Susisiekus su bendrovės „Teo LT“ atstovu ir pasiteiravus ar įmonė ketina pasinaudoti išdarbinimo paslauga, atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis teigė, jog įmonė neatmeta tokios galimybės, tačiau viskas paaiškės ateityje. „Formuodami naujas struktūras ir padalinius, žiūrėsime kiek ir kokių kompetencijų reikės, todėl atsakyti į šį klausimą dar negalime“ – teigė A. Stasiulaitis.
„Lietuvos draudimo“ atstovė ryšiams Ingrida Žaltauskaitė tv3.lt portalui kalbėjo, kad draudimo bendrovės iniciatyva per metus yra atleidžiama tik keli procentai darbuotojų, todėl išdarbinimo paslauga jiems nėra aktuali. „Tačiau prieš dešimt metų, kai darėme įmonės reorganizaciją, išdarbinimo paslauga naudojomės, mūsų darbuotojai buvo testuojamai bei lankė mokymus. Taigi jie turėjo galimybes toliau realizuoti save darbo rinkoje po pokyčių“ – patikslino I. Žaltauskaitė.
Procesą įtakoja emocijos
Išdarbinimo procesas nėra sudėtingas. Dalis konsultacijų vyksta grupiniuose užsiėmimuose, tačiau daugiausiai konsultuojama asmeniškai. „Vienu metu įmonės atleidžia kelis darbuotojus, todėl mes stengiamės išsiaiškinti jų kompetenciją ir būsimus karjeros lūkesčius“ – pasakoja A. Mieželis. Rečiau pasitaiko atvejų, kuomet atleidžiamas darbuotojas, toje pačioje bendrovėje išdirbęs ilgą laiką, pvz. daugiau negu 15 metų.
Konsultacijos trunka pagal trukmę, kurią pasirenka darbuotoją ketinanti atleisti įmonė: tai gali būti vieno, trijų, šešių ar net 12 mėnesių trukmės. „Ilgesnės trukmės programa reikalinga tuomet, kai atleidžiamas aukštas pareigas užimantis darbuotojas“ – aiškina „Advantus“ atstovas.
Vadovų paieškos agentūros „Fontes Vilnius“ direktorė Ina Skiauterienė tv3.lt portalui teigė, kad užsakant išdarbinimo paslaugą yra tikimasi, kad žmogus bus įdarbintas, bet taip įvyksta ne visada. „Tokios statistikos Lietuvoje neturime, tačiau užsienyje šis rodiklis yra sekamas“ – pasakoja ji.
Darbdavio reputacijos klausimas
Įdarbinimo ir išdarbinimo paslaugos daug kam gali pasirodyti panašios, tačiau taip tikrai nėra. „Reikia atsižvelgti į tai, kad beveik visada išdarbinimo procesas yra lydimas emocijų, žmogus patiria stresą, todėl stengiamės jam suteikti ir emocinę pagalbą. Būtent tai yra esminis skirtumas tarp išdarbinimo ir įdarbinimo paslaugų“ – aiškina „Fontes Vilnius“ atstovė.
I. Skiauterienė pastebi, kad atskirų konsultantų, skiriančių dėmesį būtent išdarbinimo eigai – nėra. „Mūsų partneriai užsienyje, įmonė „Carrier Star Group“ Europoje siūlo išskirtinai išdarbinimo paslaugas. „Lietuvoje tokių įmonių neturime,“ – pasakoja I. Skiauterienė.
Neretai nepatenkinti atleidžiami darbuotojai skleidžia neigiamą informaciją apie bendrovę, kurioje dirbo ir tokiu būdu formuoja jos, kaip nepatikimo ir prasto darbdavio reputaciją. Kad taip neatsitiktų, kai kurios bendrovės kreipiasi į personalų atrankos įmones, teikiančias išdarbinimo paslaugas. Tokiu būdu jos bando formuoti savo, kaip socialiniai atsakingo darbdavio, įvaizdį ir su profesionalų pagalba gelbsti darbuotoją atsidūrusį karjeros kryžkelėje.