Pirmasis dėmesį į I. Šimonytės pasirinktą šūkį atkreipė visuomenininkas Andrius Tapinas. Šeštadienį jis savo „Facebook“ paskyroje pranešė, I. Šimonytės prezidento rinkimų kampanijai pasirinktas šūkis „Stipri prezidentė – stipri šalis“ yra bene identiškas Rusijos prezidento Putino 2018 m. rinkimų metu naudotam šūkiui „Stiprus prezidentas. Stipri Rusija“.
„Aš vis tiek nesuprantu. Pradedama Ingridos Šimonytės rinkimų kampanija. Atskleidžiamas šūkis – „Stipri prezidentė. Stipri šalis“
Ir vienoje didžiausių partijų su didžiuliais komunikaciniais resursais neatsiranda nė vieno žmogaus, kuris pagooglintų ir suprastų, jog nėra pati geriausia mintis tiesiog atkartoti 2018 metų putino prezidento rinkimų šūkį „Stiprus prezidentas. Stipri rusija“.
Na kaip taip. Na kaip galima būti tokiais glušais. Ir dabar reikės arba apsimesti, kad nieko neįvyko, arba teisintis, kad šūkiai skiriasi, nes pas mus „šalis“, o pas putiną buvo „rusija“, arba skubiai ieškoti kažko kito ir sugalvojus „Lietuva aukščiau visko“ vis dėlto pasitikrinti“, – rašė visuomenininkas.
Nuo pasirinkto šūkio galiausiai atsiribojo
Vėliau visuomenininkas kritikavo konservatorių nenorą pripažinti padarius klaidą, mat I. Šimonytę ginti stojo ir jos prezidentės kampanijos štabo vadovas, Seimo narys, Mindaugas Lingė.
„Bet kažkas sako – juk Putinas kone su tokiu pačiu ėjo į rinkimus?
Pasirodo, ėjo, bet ar visus žodžius ir sakinius, kuriuos naudoja melo ir agresijos imperatorius įgijo monopolio teisę, ypač apie kalbėjimą apie stiprią šalį?
Ar dabar norėdami skirties nuo Putino, turėsime kalbėti viską priešingai nei sako jis ir tai bus ok ir reikš tiesą?
Silpnas prezidentas – silpna Lietuva? Sutikite, kad skirtis nuo Putino šūkio ryški, bet ar tai mūsų tikroji Lietuvos vizija?“, – Facebooke šeštadienį rašė M. Lingė.
Vis dėlto, sekmadienį tiek M. Lingė, tiek ir pati I. Šimonytė atsiribojo nuo pasirinkto šūkio ir teigė, kad kampanijai vis dėlto rinksis kitą šūkį.
„Taip, tokios formuluotės, kaip dabar ji skamba, kuri turi tam tikrų asociacijų – jos nėra turbūt tikslinga naudoti, tiesiog, tą pačią mintį galima pasakyti ir kitais žodžiais“, – žurnalistams sekmadienį sakė M. Lingė.
„Tai yra paprastas, elementarus žmogiškas neapsižiūrėjimas“, – pridūrė jis.
O štai I. Šimonytė teigė, jog į kritikuoją reaguoja ramiai, teigdama, jog „ne šūkiai laimi rinkimus“.
„Aš labai ramiai į šią kritiką reaguoju, todėl, kad jeigu galėčiau sugalvoti tokį šūkį, kuris išspręstų visas Lietuvos problemas, tikrai sugalvočiau, tikrai, mano supratimu, ne šūkiai laimi rinkimus, o kandidatai. Daug labiau bijočiau kandidatų, kurie nori būti panašūs į poną Putiną“, – žurnalistams sakė Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) kandidatė į prezidentus.
Linas Kontrimas – nustebino ir nuvylė
I. Šimonytės pasirinktą šūkį įvertino ir Viešųjų ryšių bei komunikacijos specialistas Linas Kontrimas. Naujienų portalui tv3.lt jis teigė, jog pasirinktas šūkis jį ir nustebino ir nuvylė, mat jo vertinimu žioplą klaidą padarė partija, turi bene daugiausiai išteklių.
„Ne tik nustebino, bet ir nuvylė. Politinė partija, kuri šiuo metu stipriausia, turi tiek didžiausius piniginius, tiek žmogiškuosius resursus. Taip nesugebėti atlikti namų darbų – tai yra nuviliantis dalykas. Antroji mintis – tai yra liaudiškai tariant chaltūra. Keista taip nekreipti dėmesio į rinkėją ir manyti, kad niekas nestebi procesų aplink. Tai iš tiesų yra gėda. Trečias dalykas – gal tai susiję su kai kurių politikų alter ego“, – svarstė komunikacijos specialistas.
Vertindamas I. Šimonytės kampanijos pristatymą L. Kontrimas teigė, jog pristatymas ko gero buvo orientuotas į jaunesnius, didmiesčiuose gyvenančius reikėjus. Vis dėlto, jo nuomone, nepaisant kritikos sulaukusio šūkio, I. Šimonytė pasirodė neblogai.
„Tėvynės sąjunga į jaunesnius rinkėjus taiko nuo praėjusių Seimo rinkimų, šiek tiek su prezidento rinkimais. Tame nematau nieko naujo. Matosi, jog didelis resursas, ko gero, nebus metamas į prezidentinį vajų, koncentracija bus į seimo rinkimus“, – pastebėjo L. Kontrimas.
„Pasakysiu taip – Šimonytė startiniame pokalbyje atrodė daug geriau, nei galėjome įsivaizduoti. Pradžioje buvusi įtampa išnyko, ji sutraukė pašiauštus spyglius ir pamatėme visai normalų, adekvatų žmogų, kuris turi stiprių minčių ir žmogiškų savybių. Kaip tai jai padės rinkimuose – nežinau, nes vis dėlto matyti, kad jos psichologinis tipažas yra greitai užsiplieskiantis. Taigi, įtemptose situacijose galbūt pamatysime ir kitą asmenybės pusę“, – pridūrė L. Kontrimas.
Komunikacijos specialisto vertinimu, konservatoriai turėjo iš karto pripažinti klaidą ir pasitaisyti – esą būtent dėl M. Lingės nenoro iš karto pripažinti klaidą ir kilo patyčios.
„Manau, jog jie turėjo greičiau pripažinti klaidą ir viskas būtų pasibaigę juokeliais. O dabar tai yra kaip gilesnių problemų, esančių organizacijoje, simptomas“, – paaiškino L. Kontrimas.
L. Kontrimas taip pat teigė, jog ruošiantis prezidentinei kampanijai, yra įprasta atkreipti dėmesį
Manęs tai visiškai neįtikina. Manau, pučiamas stiprus, ne muilo, o sieros burbulas.
Aš su rinkiminėmis kampanijomis esu dirbęs daug ir intensyviai. Galiu pasakyti, jog nepamatyti spalvų derinių, raktinių žodžių, na tai reiškia, kad nebuvo ruoštasi kampanijai. Matyt prie kampanijos dirba bet kas, sutiktas gatvėje. Net ir tėvynės sąjungos partijos pasirinktos korporatyvinės spalvos yra šiek tiek kitokios, nei matomos I. Šimonytės rinkiminėje kampanijoje“, – pastebėjo L. Kontrimas.
Tiesa, nepaisant išsakytos kritikos, L. Kontrimo nuomone, šios komunikacinės klaidos I. Šimonytės kampanijai ženkliai nepakenks.
„Tie kas nemėgsta Šimonytės, gavo dar vieną argumentą jos nemėgti. O normalūs žmonės pasijuokė ir žiūrės toliau, kas bus“, – teigė L. Kontrimas.
Mindaugas Lapinskas – pasirinktas šūkis Putino nepriminė
Kiek kitaip I. Šimonytės pasirinktą šūkį įvertino Marketingo ir komunikacijos strategas Mindaugas Lapinskas. Jo teigimu, įdėmiai nesekant Rusijos naujienų, nebuvo įmanoma ir rasti sąsajų.
„Man šūkis Putino nepriminė. Ko gero niekam, kas negyvena Rusijos dienotvarke, I. Šimonytės šūkis nepriminė Putino pasirinktų šūkių. Reakcija salėje, kaip supratau, buvo visiškai normali. Tik paskui išlindus, ką Putinas yra sakęs ar darys, kilo ažiotažas. Bet su pačia su mintimi sunku nesutikti“, – sakė M. Lapinskas.
M. Lapinsko teigimu, rinkiminės kampanijos visame pasaulyje naudoja panašius šūkius.
„Rinkiminės kampanijos visame pasaulyje yra istorijos pasakojimas. Ir tų istorijų gali būti labai įvairių – jos yra tiek pasakose, tiek Holivude. Gali būti maištininku, valdovu, keliautoju, išminčiumi. Kampanijų leitmotyvai visame pasaulyje kartojasi. Dviračio neišrasi, nes kampanijos ar bet kokio kito marketingo storytelling (liet. pasakojimas, tv3.lt pastaba) yra universalus visame pasaulyje“, – pasakojo M. Lapinskas.
„Aš pats esu turėjęs mokymų pietryčių Azijoje. Atrodytų, kad tai yra visiškai kita kultūra, bet neretai rodomos tos pačios kandidatų istorijos – štai yra blogis ir kandidatas kyla prieš blogį. Jiems visa tai rezonuoja. Pavadinimai yra kiti, pasakų herojai yra kiti, bet principai yra visiškai tokie patys“, – pridūrė komunikacijos strategas.
Į kitų šūkių panašumą dėmesį buvo atkreipęs ir M. Lingė – jis savo „Facebook“ paskyroje pastebėjo, jog panašius į I. Šimonytės pasirinktą šūkį, naudojo ir daugybė kitų politikų Vakarų Europoje. Pavyzdžiui, buvusios Jungtinės Karalystės premjerės Theresa May šūkis buvo „For strong and stable leadership“ (liet. stipri ir stabili lyderystė), buvusio Prancūzijos prezidento Nikola Sarkozy šūkis buvo „Stipri Prancūzija“.
Kaip teigė M. Lapinskas, šiuo metu bene identiški motyvai naudojami ir JAV kandidatų į prezidentus kampanijose.
„Kampanija apie stiprų charakterį ir to išdavą, stiprią valstybę – tai visiškai įprasta.
Pasižiūrėkime, kas dabar vyksta JAV. Trumpas sako, kad Bidenas yra silpnas ir dėl to visa JAV yra silpna. Iš to kyla Trumpo šūkis – padarykime Ameriką didžia. Iš principo, mintis yra lygiai ta pati“, – pastebėjo M. Lapinskas.
Komunikacijos strategas atkreipė dėmesį, jog primygtinai norint rasti panašumų tarp Lietuvos politikų šūkių ir Putino, tai visuomet bus įmanoma. Kaip pavyzdį jis pateikė dabartinio prezidento Gitano Nausėdos pasirinktą šūkį.
„Pasižiūrėkime, ką dabar sako Putinas. Putino agitacija sako: rinkimai – prezidentas. Jo agitacijoje yra tik du žodžiai. Atkreipkime dėmesį į tai, ką sako G. Nausėda, ar bent jo reklamos. „Pasirašyk už prezidentą“, – toks jo šūkis.
G. Nausėda deda lygybės ženklą tarp Nausėdos ir prezidento. Iš principo, tų kampanijos temų yra skaičius yra ribotas“, – paaiškino komunikacijos strategas.
M. Lapinsko nuomone, ne tik I. Šimonytės, bet ir visų Lietuvos politikų kultūra negali būti sulyginama su V. Putino, o neigiamo poveikio pasirinktas šūkis kampanijai neturės.
„Prie Šimonytės prisiūti Putino metodų – beveik neįmanoma. Gal tai yra komplimentas, bet iš Lietuvos politinės kultūros, būtų sunku kam apskritai būtų galima prisiūti rusiškos lyderystės metodus.
Manau, kad to nemėgimo nepadaugėjo. Tik tiek, kad visa tai yra gana juokinga, gali savaitgalį pasijuokti ir tiek“, – teigė M. Lapinskas.