Panevėžys ketina sekti didžiųjų miestų pavyzdžiu ir apmokestinti miesto centre esančių daugiabučių namų kiemų aikšteles. Kol kas neaišku, kiek tų namų gyventojai turės mokėti už automobilių laikymą, galbūt mašinas kiemuose galės laikyti ir už dyką. Visiems kitiems galiotų tie patys įkainiai, kaip ir visose kitose apmokestintose automobilių statymo vietose.
Užkardų gyventojai nenori
Miesto ūkio skyriaus vyriausioji specialistė Ina Urbonavičienė sako, kad tvarką ir įkainius nustatys Taryba, tačiau prašoma dėl automobilių stovėjimo apmokestinimo centrinėje miesto dalyje savo nuomonę pareikšti ten esančių namų bendrijos, esą naudinga būtų išgirsti ir kitur gyvenančiųjų nuomonę.
Beje, gyventojai Savivaldybei ir pakišo mintį apmokestinti miesto centrinės dalies daugiabučių namų kiemus.
Į Savivaldybę kreipėsi Laisvės aikštės 26-ojo ir Klaipėdos g. 6-ojo bei 8-ojo namų bendrijų atstovai. Jie skundėsi, kad miesto centrinėje dalyje atsiradus automobilių stovėjimo automatams, nenorintys už stovėjimą mokėti vairuotojai mašinas sugrūdo į jų kiemus, tad šeimininkai nebeturi kur pastatyti savųjų.
„Dieną įsukę į savo namo kiemą mes pasijuntame tarsi spąstuose. Kiemas pilnas pristatytas svetimų mašinų, o Respublikos gatvėje, kur arčiausiai galėtume palikti automobilius, imamas rinkliavos mokestis“, – „Sekundei“ pasakojo 32 butų Laisvės aikštės 24-ojo namo bendrijos pirmininkas Šarūnas Piščikas.
Pasak jo, dieną, ypač iki pietų, Respublikos gatvės dalis ties G. Petkevičaitės-Bitės biblioteka, „Lietuvos draudimu“, Visuomenės sveikatos centru būna beveik tuščia, nes vairuotojai įsigudrina statyti automobilius netoliese esančių daugiabučių kiemuose.
Pasak Š. Piščiko, išdėstę problemą Panevėžio savivaldybei, jie išgirdo pasiūlymą kieme įsirengti užkardą, tačiau toks pasiūlymas gyventojams nepriimtinas.
„Mes norime problemą spręsti civilizuotai, kaip ji sprendžiama kituose miestuose. Sutinkame už savo automobilių statymą kieme mokėti tam tikrą simbolinį mokestį, o visi kiti ten statantys mašinas turėtų mokėti pagal dabar galiojančius įkainius“, – kalbėjo namo bendrijos vadovas.
Klaipėdos gatvės 6 ir 8 namų bendrijos vadovė taip pat sako, kad jų kiemuose mašinas dažnai palieka mokėti už stovėjimą nenorintys pašaliniai, tarp jų ir Panevėžio kolegijos studentai.
„Anksčiau, kai dar nebuvo pastatyti automatai, mūsų kiemuose žmonės irgi statydavo mašinas, bet jų nebūdavo tiek, kiek dabar. Mes prašėme, kad kontrolieriai tikrintų ne tik Klaipėdos gatvėje, bet ir mūsų kiemuose paliktus automobilius, bet jie atsisakė, nes mūsų kiemuose nepažymėtos stovėjimo vietos“, – pasakojo moteris.
Anot pirmininkės, gyventojai būtų nieko prieš mokėti nedidelį metinį automobilių statymo mokestį, kad tik kieme nebūtų gausybės svetimų automobilių. Beje, iš viso 13 butų turinčiuose Klaipėdos gatvės 6 ir 8 name veikia ir parduotuvė, kirpykla. Verslininkų gyventojai nepriskiria svetimiems.
Apmokestinti visą zoną
I. Urbonavičienė sako, jog apmokestinus vieno daugiabučio namo kiemą problemos nepavyktų išspręsti, nes tuomet gyventojai mašinas statys šalia esančių daugiabučių kiemuose. Esą tikslinga nustatyti zonas, kuriose automobilių statymas daugiabučių kiemuose būtų mokamas.
Tokių zonų gyventojams už transporto priemonės statymą savame kieme mokėti nereikėtų arba būtų imamas simbolinis mokestis. Beje, šis mokestis arba leidimas daugiabučio gyventojui laikyti automobilį nemokamai savo kieme negarantuoja stovėjimo vietos rezervacijos.
Bevaisė kova
Automobilių stovėjimas daugiabučių namų kiemuose centrinėje miesto dalyje yra apmokestintas Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose.
Klaipėdos savivaldybė automobilių stovėjimą daugiabučių kiemuose tam tikrose miesto zonose apmokestino nuo 2013 metų. Daugiabučių namų gyventojams buvo leista vieną savo automobilį statyti už 5 litų mokestį per metus. Tačiau leidimas antram automobiliui metams, priklausomai nuo zonos, jiems atsiėjo kur kas brangiau – 250 litų ir tik vienoje pajūrio zonoje jis kainavo 100 litų.
Tiesa, tokia tvarka patiko ne visiems politikams. Viena Klaipėdos miesto tarybos narė kreipėsi į įvairias teisėsaugos institucijas su prašymu ginti viešąjį interesą – priversti Savivaldybę atšaukti minėtą sprendimą. Politikės nuomone, rinkliava už automobilių stovėjimą kiemuose neteisėta, nes jie nėra automobilių stovėjimo aikštelėse. Tačiau, pasak Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjo Rimanto Moskaus, politikė nieko nepasiekė.
Pasak jo, iš pradžių dėl minėtų mokesčių nepasitenkinimą reiškė ir gyventojai, tačiau praktika esą parodė, kad tai visiems išėjo į naudą.
„Daugiabučių namų gyventojai pasijuto savo kiemuose šeimininkais. Anksčiau jie vargo nerasdami vietos savo automobiliams“, – „Sekundei“ aiškino vedėjas.
Paklaustas, ar 250 litų jiems nepasirodė per daug už antrąją mašiną, juolab kad dažna šeima turi dvi, atsakė, kad ne.
Mokestį už stovėjimą daugiabučių namų kiemuose centrinėje miesto dalyje šių metų vasarą įsivedė ir Šiauliai. Šiaulių savivaldybės Infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis sako, kad tų namų gyventojai du automobilius savo kiemuose gali laikyti nemokamai. Visi kiti moka pagal nustatytus įkainius.
Šiauliuose, kaip ir Panevėžyje, 1 valanda kainuoja 1 litą, gyventojai gali pirkti nuolatinius bilietus.
Savivaldybę kaltina godumu
Panevėžio savivaldybės tarybos nariai, praėjusiame posėdyje skyrę per 103 tūkstančius litų aikštelės Vilniaus gatvėje, prie centrinio turgaus, remontui, susiginčijo dėl mokamų stovėjimo vietų mieste.
Laimučio Sėdžiaus nuomone, pastačius automatus stovėjimo vietų pribraižyta kur papuola. Jų tiek daug, kad į kai kurias gatves tiesiog sunku pasukti, neužkliudžius mokamoje vietoje stovinčios mašinos.
Miesto ūkio skyriaus vedėjas Antanas Karalevičius atkirto, kad mokamos stovėjimo vietos buvo rengiamos su Kelių policijos žinia.
Inga SMALSKIENĖ