„Mercedes-Benz“ savo pirmąjį didįjį universalą pristatė tik 1977 metais. Po šešerių metų savo atsaką paruošė „Audi“, 1983-aisiais pristačiusi „100 Avant“. O štai BMW į konkurentų sumanymus žiūrėjo skeptiškai – jų vizijoje dominavo sportiškumą akcentuojantys sedanai ir kupė.
Tačiau net ir giliai įsišaknijusią gamintojo filosofiją galima pakeisti. Vieno darbuotojo užsispyrimas amžiams pakeitė BMW modelių gamą – jeigu ne jis, vargu ar BMW būtų ryžusi universalo gamybai dar bent artimiausią dešimtmetį.

Asmeninė iniciatyva virto serijiniu modeliu
Naujo BMW modelio gimimas paprastai reikalauja išsamių planų, milžiniškų investicijų ir aukščiausių vadovų pritarimo. Tačiau pirmasis BMW universalas atsirado visiškai kitaip – jį sukūrė ne inžinierių komanda, o vienas žmogus.
Maxas Reisböckas – ištikimas BMW gerbėjas ir šios bendrovės darbuotojas – nenorėjo vairuoti jokio kito automobilio, tačiau gamintojo siūloma gama tiesiog neatitiko jo šeimos poreikių.
Būdamas dviejų mažų vaikų tėvas, jis kasdien susidurdavo su problema – į 3 serijos sedano bagažinę tiesiog netilpo vaikiškas vežimėlis.
„Jokio brėžinio ar išankstinių planų neturėjau – viskas buvo tik mano galvoje“, – vėliau prisiminė M. Reisböckas. Jis puikiai suprato, kad BMW universalo gaminti neketina, todėl nusprendė jį sukurti pats.
Projektas vyko ne specializuotoje dirbtuvėje, o draugo garaže. Paskutinius darbus Maxas užbaigė vietiniame sandėlyje – neįtikėtina, bet būtent taip gimė pirmasis „BMW 3 Touring“.

Netradiciniai sprendimai
Pirmasis „BMW 3 Touring“ iš karto išsiskyrė netipine galinių statramsčių padėtimi. Kadangi sedanas nebuvo pritaikytas universalo versijai, Maxas tiesiog pastūmė statramsčius atgal, kad pritaikytų naują kėbulo formą.
Kadangi originalus modelis neturėjo galinės stogo dalies ir durų rėmų, juos jis pasigamino savomis rankomis. Įdomu, kad šis savadarbis universalas taip pat tapo pirmuoju 3 serijos BMW su galinio lango valytuvu.
Nors projektas buvo eksperimentinis, M. Reisböckas ilgai dvejojo, ar jį parodyti BMW vadovybei. Galiausiai, paskatintas kolegų, jis 1986-aisiais tiesiog atvažiavo į darbą savo unikaliu kūriniu.
Tą dieną BMW tyrimų ir plėtros vadovas Wolfgangas Reitzle taip susižavėjo darbuotojo iniciatyva, kad iš karto pranešė apie tai BMW vadovui Eberhardui von Kuenheimui. Sprendimas buvo priimtas akimirksniu – prototipas nupirktas, nuodugniai ištirtas ir pradėti pasiruošimai serijinei gamybai.
BMW veikė neįtikėtinai greitai. Serijinei gamybai paruoštas modelis buvo pristatytas 1987-ųjų pabaigoje, o prekyboje pasirodė vieneriais metais vėliau.
Serijinė versija nuo originalaus prototipo skyrėsi tik smulkmenomis. Viena pagrindinių modifikacijų – galinėje dalyje atsirado papildoma anga ilgesniems kroviniams pervežti. Tačiau galiniai žibintai liko tokie patys kaip sedane. Nors jie šiek tiek ribojo bagažinės pakrovimo angą, BMW nusprendė jų nekeisti, nes jie puikiai derėjo prie markės dizaino.
Tai buvo ne tik pirmasis BMW universalas – tai buvo modelis, pakeitęs markės požiūrį į praktiškumą. Nors 3 serijos BMW universalas niekada nebuvo pats talpiausias ar universaliausias, jis suteikė vairavimo malonumą tiems, kuriems reikėjo daugiau vietos, ir ši „Touring“ modelių filosofija išliko iki šių dienų.
Sėkmės istorija
Susidomėjimas „Touring“ versija atsirado ne tik dėl talpesnės bagažinės. Universalą buvo galima įsigyti su keturių arba šešių cilindrų benzininiais varikliais, ekonomiškais dyzeliniais agregatais, galinių arba visų varančiųjų ratų sistema, mechaninėmis arba automatinėmis pavarų dėžėmis.
BMW siūlomas lankstumas pirkėjų atžvilgiu lėmė, kad „Touring“ modelis labai greitai įsitvirtino 3 serijos BMW modelių gamoje, o per šešerius metus trukusią gamybą sulaukė daugiau nei 100 tūkst. užsakymų.
Nors automobilis sulaukė komercinės sėkmės, „E36“ kartos universalas pasirodė tik praėjus penkeriems metams nuo šio modelio debiuto – 1995 metais. BMW, atrodo, dar dvejojo, ar verta tęsti universalo gamybą, tačiau šiandien „Touring“ versija yra neatsiejama 3 serijos BMW dalis.
Bent jau Europoje, maždaug 50 proc. visų parduotų 3 serijos automobilių turi universalo kėbulą, ir panašu, kad ši tendencija nesikeis. Gamintojams vis dažniau orientuojantis į SUV modelius, 3 serijos universalas lieka viena iš nedaugelio galimybių suderinti klasikinę komponuotę su praktiškumu.