Gruodžio 19 d., trečiadienį, 8.00 – 9.00 val. didžiuosiuose šalies miestuose, prie 15 vaikų darželių, vyko Susisiekimo ministerijos organizuojama prevencinė saugaus eismo akcija „Padėka už susipratimą“. Nuo šių metų lapkričio mėnesio Lietuvoje įsigaliojo nauja tvarka, pagal kurią specialiai pritaikytose sėdynėse turi būti vežami visi vaikai iki 135 centimetrų ūgio, tad akcija skirta priminti tėvams apie būtinybę atžalas vežti tik prisegtus vaikiškose kėdutėse.
Efektyvi, kai naudojama taisyklingai
Kaip pažymėjo Lietuvos automobilių kelių direkcijos eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas, Lietuvoje specialiai vaikams vežti pritaikytos kėdutės yra ganėtinai naujas „reiškinys“. Anot jo, pasaulinė statistika rodo, kad tokios kėdutės yra itin efektyvi priemonė saugant vaikus nuo stiprių sužalojimų ir mirčių. Apibendrintais duomenimis, sužeidimų ar žūčių jos padeda išvengti nuo 65 iki 75 proc. atvejų.
„Visgi statistiškai tai nėra patikimi duomenys, nes daugelis tyrimų taip pat rodo, jog žmonės kartais padaro sau „meškos paslaugą“, t. y. kėdutės naudojamas netvarkingai ar nepakankamai stipriai prisegtos, kitais atvejais jos neatitinka vaiko ūgio ir svorio, neprisegami saugos diržai. Opiausia problema Lietuvoje yra pirktos neaiškių gamintojų, nežinia kur, o taupant jos dažnai gali būti „butaforinės“ – kėdutė atrodo gera, bet iš tiesų ji neatlieka savo funkcijų“, − komentavo N. Abukauskas.
Prisegti saugos diržus – labai svarbu
Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovas patarė kėdutes pirkti gaminių sertifikatus galinčiose pateikti specializuotose parduotuvėse. Anot jo, saugumo charakteristikų, arba atsparumo šoninio, priekinio smūgio atveju žmonės nesureikšmina tol, kol nepakliūna į eismo įvykį. Prevencinės saugomo akcijos metu renkama statistika parodė, kad maždaug 10 proc. tėvų vaikus apskritai atveža ne kėdutėse, o iš tų, kurie jas naudoja, maždaug 20 proc. daro tai netvarkingai.
„Dažniausiai neprisegami diržai, o kaip pasiteisinimų tokiais atvejais išgirstame – esą važiuojama netoli. Visgi turime suprasti, kad avarija įvyksta nebūtinai važiuojant penkis tūkst. kilometrų. Rimtas incidentas gali įvyksti ir nuvažiavus vieną kilometrą, o atsainumas, kurį demonstruoja dalis tėvų – blogas reiškinys“, − kalbėjo N. Abukauskas, taip pat pasidžiaugdamas, kad akciją vykdantys savanoriai iš vairuotojų negatyvių reakcijų nesulaukia.
Anot akcijoje dalyvaujančio vaikų lopšelio-darželio vadovės Rasos, sodinti savo atžalas į kėdutes ir juos tvarkingai prisegti labiau linkę jų mamos.
Ginčų su tėvais nekyla
Kaip tikino akcijos organizatoriai, tėvų, kurie keltų ginčus dėl vaikiškų kėdučių naudojimo būtinybės, didžiuosiuose šalies miestuose nepasitaiko. Kadangi kelių eismo taisyklių pakeitimai įsigaliojo tik lapkričio 1 d., policijos pareigūnai į pažeidimus kol kas žiūri atlaidžiau.
Visgi pagal administracinio teisės kodekso pažeidimus, už žmonių vežimo taisyklių pažeidimus nerūpestingiems tėvams artimiausioje ateityje bus skiriamos nuo 100 iki 300 litų baudos.
Kita aktuali problema Lietuvoje, anot N. Abukausko, yra naudojamos ūgiui nepritaikytos kėdutės. Dažnai nutinka taip, kad viena kėdutė naudojama nuo tada, kai vaikai pradeda savarankiškai sėdėti, iki kol ji tampa gerokai per maža.
Jei vaikas yra per didelis kėdutei, galva išlenda virš atlošo, o avarijos atveju tai yra itin pavojinga. Ta pati kėdutė naudojama ir vėliau, kai išaugintas vaikas sulaukia brolio ar sesės, ir istorija kartojasi – iš pradžių jis vežamas per mažas, o vėliau – per didelis.
Auginant vaiką reikalingos mažiausiai trys kėdutės
Kaip pažymėjo N. Abukauskas, kelių eismo taisyklių pakeitimai buvo ruošiami remiantis kitų Europos Sąjungos valstybių patirtimi, o reikalavimai nėra patys griežčiausi. Akcijos organizatorių teigimu, daugelyje Europos šalių jie yra dar griežtesni.
Rūpestingiems tėvams galime priminti, kad kėdutės skirtomis į penkias grupes pagal vaikų svorį: 0 – lopšiai skirti mažiau nei 10 kg sveriantiems kūdikiams, „0+“ - mažiau nei 13 kg sveriantiems vaikams, I – nuo 9 iki 18 kg, II – nuo 15 iki 25 kg ir III – nuo 22 iki 36 kg sveriantiems vaikams.
Taigi net optimizuojant išlaidas, reikalingos trys kėdutės. Kai kurie automobilių gamintojai jau siūlo galinių sėdynių konfigūracijos keitimo galimybes, kurios leidžia pagrindo ir atlošų poziciją keisti pagal didesniems vaikams skirtų kėdučių reikalavimus.
Ruletės ir svarstyklių policijos pareigūnai neturės, tačiau, kaip pažymėjo N. Abukauskas, įvertinti, ar kėdutė vaikui yra tinkama, labai nesunku žiūrint ar galva neišlindusi virš kėdutės, keliai visiškai padėti ant pagrindo, taisyklingai priveržti diržai.