Naktis, dvigubos pamainos, triukšmas miego metu, kuris neleido išsimiegoti, visa tai gali jus priversti jaustis mieguistais vairuojant. Tokio vairavimo pasekmės gali būti labai skausmingos.
Įvairių tyrimu metu visame pasaulyje, nustatyta, kad avarijos dėl vairuotojų mieguistumo sudaro nuo 15 iki 60 proc. visų eismo įvykių. Tačiau daug svarbiau yra tai, kad tokie incidentai įprastai atneša stiprių sužalojimų ar mirčių. Visa tai paaiškinti labai paprasta: pailgėjęs reakcijos laikas lemia tai, kad dažniausiai nespėjama imtis jokių veiksmų, siekiant išvengti susidūrimo ar norint jį sumažinti.
Mirtinai pavargęs
Karolinskos ir Stokholmo instituto mokslininkas, profesorius Torbjörn Åkerstedt, teigia, kad vairavimas esant mieguistam ir vairavimas išgėrus yra vienodai pavojingi.
Mokslininkas savo bandymų metu leisdavo pavargusiems ir mieguistiems žmonėms simuliatoriumi valdyti automobilį. Buvo siekiama išsiaiškinti, kaip jie reaguoja ir elgiasi, būdami tokios būsenos. Dauguma žmonių po gana trumpo vairavimo laiko, kuomet jų akys merkdavosi ir buvo nuolatinis žiovulys, galiausiai pereidavo į stadiją, kurios metu pasireikšdavo mikromiegas. Tuomet jie kelioms sekundėms tiesiog užmigdavo, patys to nesuprasdami.
Būdami mieguisti vairuotojai ne taip greitai reaguoja į įvykius kelyje, užtrunkama ilgiau, kol pastebimi kelio ženklai ir prisimenama, ką jie reiškia, sunkiau adaptuojamasi prie besikeičiančių vairavimo sąlygų.
Vilkikų vairuotojų rezultatai
52 proc. eismo įvykių dėl kurių kalti vilkikų vairuotojai įvyksta dėl nuovargio. Net 18-oje proc. šių įvykių vilkikų vairuotojai užmigdavo prie vairo. „Europen SafetyNet“ atliktas tyrimas sako, kad 60 proc. vilkikų vairuotojų pastoviai susiduria su mieguistumu už vairo. Tačiau tai nereiškia, kad vilkikų vairuotojai užmiega dažniau nei kiti ir yra pavojingesni kelyje. Priešingai – suomių atliktas tyrimas parodė, kad vilkikų vairuotojai vairuoja kur kas saugiau nei kitų transporto priemonių vairuotojai. Jų avarijų skaičius dėl mieguistumo, tenkantis vienam nuvažiuotam kilometrui, yra vienas iš geriausių.
Profesionalūs vairuotojai daug laiko praleidžia kelyje. Šią grupę vairuotojų reikia vertinti atskirai ir ieškoti galimybių sumažinti nuovargį arba bent jau jį kontroliuoti.
„Volvo Trucks“ atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tolimųjų reisų vairuotojai maždaug 4,6 nakties per savaitę miega kabinoje, tad komfortiška vilkiko kabina jiems ypač svarbi.
Geriausias to įrodymas – tyrimas, kurio metu apklausta 2200 vairuotojų. Buvo prašoma prioriteto tvarka išdėstyti 15 vilkikų kabinos parametrų. Pirmoje vietoje be konkurencijos- poilsio ir miego zona. Belieka džiaugtis, kad šiuolaikiniuose vilkikuose komforto ir poilsio galimybės vis gerėja, o ir darbdaviai į vilkiko komfortą kreipia vis daugiau dėmesio, nors vairuoti tenka ir ne jiems.
Pavargstate? Pailsėkite!
Pavargus visada galima atsigerti kavos, pailsėti ir atsigauti, tačiau dažniausiai tokie poilsiai padeda 15-30 min., po to vėl ima miegas. Ir kuo toliau, tuo trumpiau vairuotojai sugeba koncentruoti savo dėmesį į vairavimą. Tad svarbiau yra gerai išsimiegoti ir teisingai pailsėti, prieš pradedant darbo dieną, o ne bandyti ją gelbėti trumpomis pauzėmis.
Pagrindiniai miego faktai, į kuriuos reiktų atkreipti dėmesį:
•žmogaus organizmas turi natūralų biologinį ritmą, kuris lemia, kad naktį išsimiegoti yra kur kas lengviau nei dieną. Tuomet miego kokybė būna žymiai prastesnė, nors ir sugebėsite miegoti visiškoje tyloje;
•žmogaus organizmas labiausiai pavargęs būna tarp 4 ir 6 val. ryte; • didelis mieguistumas dieną atsiranda dėl pamaininio darbo, nereguliaraus miego ar jo trūkumo; • kartais vertėtų apsilankyti pas daktarą, jei kyla įtarimų kad nepavyksta išsimiegoti, dieną ima mieguistumas; • tyrimai parodė, kad galima šiek tiek pamiegoti „į skolą“. Prieš sudėtingą reisą galima numigti šiek tiek ilgiau; • nuovargis sulėtina informacijos supratimo procesus ir pažeidžia trumpalaikę atmintį.Pagalba kelyje
„Volvo Trucks“ sukūrė sistemą „Driver Alert Support (DAS)“, kuri fiksuoja vairuotojo būsena jutikliais ir nustačius, kad vairuotojas yra pavargęs ir mieguistas, jį įspėja apie tai mirksinčiomis lemputėmis panelėje ir įspėjamaisiais garsais.
Sistema yra labai paprasta ir iš esmės gerai vairuojantys jos gali neastebėti per visą savo darbą. Ji nereikalauja papildomos priežiūros ir niekada netrukdys kelionės metu, jeigu viskas yra gerai. Jei ji ir primins apie save, tai tikrai bus tik į naudą.
Vytautas Kleinauskas