Antradienį (01.14) Europos lėktuvų gamintoja "Airbus" pareiškė šiemet pasaulinėje rinkoje aplenksianti savo pagrindinę konkurentę - Jungtinių Valstijų bendrovę "Boeing". Vis dėlto "Airbus" išreiškė susirūpinimą dėl nusilpusios pasaulio ekonomikos bei šiai gresiančio galimo karo Irake.
2003 metais "Airbus" tikisi pirmąkart klientams pristatyti daugiau lėktuvų nei "Boeing" - Tulūzoje įsikūrusi gamintoja ir amerikiečių bendrovė šiemet ketina atitinkamai pagaminti 300 ir 275-285 lėktuvus.
Gruodžio mėnesį užsitikrinusi didelį 120 lėktuvų užsakymą iš mažomis kainomis skraidinančių britų avialinijų "EasyJet Plc" bendrovė "Airbus" 2002-aisiais laimėjo prieš "Boeing" užsakymų lenktynes. Europos ir Jungtinių Valstijų bendrovių bendrieji naujų lėktuvų užsakymai praėjusiais metais atitinkamai sudarė 300 ir 251.
Kadangi 67 "Airbus" užsakymai buvo atšaukti, grynųjų bendrovės užsakymų apimtys siekė 233 lėktuvus, arba 18,4 milijardo JAV dolerių. "Boeing" 2002 metais gavo 176 grynuosius užsakymus.
Be to, europiečiai iškovojo prieš "Boeing" svarbią moralinę pergalę, kai ši atsisakė planų kurti itin greitą lėktuvą "Sonic Cruiser", kuris laikytas atsaku "Airbus" didžiajam keleiviniam lėktuvui "A380". Šį modelį europiečiai pradėjo kurti praėjusiais metais ir tikisi pirmuosius lėktuvus avialinijoms pasiūlyti 2006-aisiais.
"Airbus" pardavimų direktorius Johnas Leahy (Džonas Lyhis) minėjo, kad dvi aviacijos pramonės milžinės 2003-iaisiais konkuruos dėl maždaug 350 naujų užsakymų.
"Tikiuosi 2003 metais būsiant apie 350 užsakymų ir daugiau kaip pusę jų teksiant "Airbus", - sakė J. Leahy. - 300 yra labai tikėtinas pristatymų skaičius 2003-iaisiais, tačiau reali padėtis paaiškės tik pavasarį". Pardavimų direktorius pridūrė, kad dar per anksti prognozuoti 2004 metų pristatymų apimtis.
"Airbus" vadovas Noelis Forgeardas (Noelis Forgerdas) nurodė, kad pasaulinė aviacijos rinka dar neatsigavo po neseniai patirto nuosmukio. N. Forgeardo teigimu, jei padėtis rinkoje pablogėtų, bendrovei gali tekti mažinti savo darbuotojų skaičių.
"Galiu atvirai pasakyti, jog manau 2003-iuosius būsiant sudėtingus metus", - teigė "Airbus" vadovas.
N. Forgeardas įspėjo, kad bet kokie kariniai veiksmai Irake neigiamai paveiktų lėktuvų pristatymų apimtis, nebent karas būtų efektyviai užbaigtas per trumpą laiką. "Airbus" vadovas taip pat atkreipė dėmesį į neseniai euro atžvilgiu susilpnėjusį JAV dolerį, kurio kursas šiai Europos gamintojai labai svarbus. "Airbus" lėktuvus parduoda doleriais, kurios vėliau savo sąskaitose keičia eurais.
Pasak N. Forgeardo, pasaulinis ekonominės plėtros sulėtėjimas gali priversti "Airbus" peržiūrėti savo pristatymų prognozes.
Praėjusiais metais "Airbus" teigia klientams pristačiusi 303 lėktuvus už 19,5 milijardo dolerių. Šie duomenys rodo nuosmukį, palyginti su 2001-ųjų rekordiniu lygiu - 325 lėktuvais. Vis dėlto Europos gamintojos pristatymai mažėjo ne taip sparčiai, kaip atitinkami "Boeing" duomenys. 2002 metais amerikiečiai pristatė 381 lėktuvą, arba net 28 proc. mažiau nei prieš metus.
"Airbus", kurios 80 proc. akcijų valdo Europos aviacijos grupė EADS, praėjusių metų pabaigoje buvo neįvykdžiusi užsakymų pristatyti 1 tūkst. 505 lėktuvus. Pagal dabartines gamybos apimtis, "Airbus" įvykdyti šiuos užsakymus prireiks 5 metų.
Tačiau praėjusį lapkritį EADS įspėjo "Airbus" apie komercinės aviacijos sektoriui gresiančią krizę. Todėl kai kurie analitikai gana skeptiškai vertina "Airbus" galimybes išlaikyti dabartinį pristatymų lygį.
Pasaulinis ekonominės plėtros sulėtėjimas bei 2001 metų rugsėjo 11-osios teroro išpuoliai Jungtinėse Valstijose privertė šios šalies bendrovę "Boeing" smarkiai sumažinti pardavimų apimtis ir atleisti dešimtis tūkstančių darbuotojų.
Tuo tarpu "Airbus" praėjusiais metais tik šiek tiek sumažino prognozes ir ateities perspektyvas vertino gana optimistiškai.
N. Forgerdo (Noel Forgeard) nuomone, Europos lėktuvų gamintojos pelnas neatskaičius palūkanų ir mokesčių (EBIT) 2002 metais turėjo siekti panašiai tiek pat, kiek ir 2001-aisiais, kai kontroliuojančiai bendrovei EADS pervesti 1,655 milijardo eurų.
“Reuters”-ELTA