Pernai išaugus aviakompanijų klientų skaičiui, jos persidalijo rinką, kurioje silpnėja lyderio privatizuojamos nacionalinės oro bendrovės "Lietuvos avialinijos" (LAL) pozicijos.
Pagal į Vilnių ir iš jo skraidintų keleivių skaičių, kur Lietuvoje konkuruoja didžiosios aviakompanijos, pernai LAL priklausė didžiausia 46,8 proc. rinkos dalis, ji per metus sumažėjo 6,8 proc. Įskaičiuojant dar du stambius šalies oro uostus - Kauną bei Palangą, kur dirba antrinė privatizuojamos avialinijų įmonės bendrovė "Aviakompanija Lietuva", LAL užimama šalies oro rinkos dalis sudaro apie 51 proc.
“Eltą” konsultavusių specialistų vertinimu, kadangi praėjusiais metais keleivių srautas padidėjo beveik dešimtadaliu, klientų aviakompanijos neprarado, tačiau oro rinka buvo persidalyta procentine išraiška.
Kaip ir užpernai, antroje vietoje pagal užimamą rinkos dalį buvo Skandinavijos oro kompanija SAS, kuriai priklauso 2,2 proc. mažiau nei prieš metus - 16,4 proc. - mūsų šalies oro rinkos ir kuri pretenduoja privatizuoti kontrolinį 66 proc. LAL akcijų paketą.
Vokietijos "Lufthansa", kartu su SAS priklausanti tam pačiam "Star Alliance" aljansui, praėjusiais metais teko 8 proc. į Lietuvą skridusių keleivių.
Kaip ir Skandinavijos kompanija tam pačiam aljansui priklausančios Vokietijos "Lufthansa" dalis rinkoje pernai sumažėjo nuo 9,5 proc. iki 8,7 proc. Ji liko paskutinė Lietuvos oro rinkos lyderių trejetuke.
Kita "Star Alliance" narė austrų "Austrian Airlines" pernai savo pozicijas atstatė iki 3,8 proc. Regioniniais aljanso partneriais laikomoms Latvijos "Air Baltic" bei Estijos "Estonian Air" pernai teko 1 proc.ir 1,9 proc. mūsų šalies oro rinkos.
Iš viso šio aljanso nariai bei regioniniai partneriai pernai turėjo daugiau kaip trečdalį - 39,8 proc. - Lietuvos oro rinkos. Jei SAS pasiūlytų palankias sąlygas "Lietuvos avialinijų" kontrolei įgyti, "Star" aljansui ir jo regioniniams partneriams, pernykščiais duomenimis, priklausytų didžioji dalis - 86,6 proc. oro rinkos.
Nors pernai per metus pagrindinių lyderių trejetukas nepasikeitė, tačiau prie jų labai priartėjo palyginti neseniai Lietuvos oro rinkoje dirbanti Čekijos kompanija "Czech Airlines". Ji su 5,6 proc. mūsų šalies oro rinkos dalimi pirmajame penketuke atsidūrė ant ketvirtojo laiptelio, penktąją vietą palikdama Lenkijos LOT - 5,3 proc.
Suomijos "Finnair", svarstanti įvairius galimus ilgalaikio bendradarbiavimo planus su "Lietuvos avialinijomis", tačiau neketinanti dalyvauti jų privatizavime, praėjusiais metais turėjo 2,9 proc. mūsų šalies oro rinkos. Rusijos "Aeroflot" pernai priklausė 3,5 proc. Lietuvos oro rinkos.Iš viso Vilniuje, į kurį driekiasi svarbiausi oro maršrutai, dirba dešimt oro bendrovių. Be jų, dar yra "Aviavilsa", kuri specializuojasi užsakomuosiuose skrydžiuose.
Statistiniai duomenys rodo, kad pernai Lietuvos oro bendrovės aptarnavo 376,3 tūkst. keleivių, arba 3,6 proc. daugiau negu prieš metus. Vien į Vilnių minimu laikotarpiu atskrido 634,991 tūkst. keleivių - 8,9 proc. daugiau nei 2001-aisiais.
Bendras visų trijų - Vilniaus, Kauno ir Palangos - oro uostų pralaidumas yra apie 2,2 mln. keleivių ir apie 42 tūkst. tonų krovinių.
ELTA