Dykas sūris – tik pelėkautuose, o pigiausia prekė – prastos kokybės. Tuo įsitikinęs lūžusiais dantų protezais nešinas į redakciją užsukęs pensininkas J. A. Vyras piktinosi Gedimino gatvėje įsikūrusios „Anadentos“ odontologės darbu. Anot jo, balandį pagaminti valstybės kompensuojami protezai perpus jam skilo triskart. „Klijuoja klijuoja. Kaip kokius alimentus moku ir moku už taisymą kas mėnesį“, – piktinosi tauragiškis. Išgirdusi, kad jos darbu skundžiamasi, odontologė Aušra Sudeikytė ėmė baksnoti kliento pusėn. Neva reikia būti valyvam ir nevalgyti akmenų.
Protezai lūžo triskart
Konfliktinė istorija tarp odontologės ir J. A. prasidėjo kovo mėnesį. Sumokėjęs 1400 litų už valstybės kompensuojamus plokštelinius dantų protezus (1157 litus iš Ligonių kasos turėtų atgauti 2016 metais) ir 100 litų už išmatavimą, savo protezo vyras sulaukė balandį. Pasidžiaugti tuo, kad gali valgyti kaip normalus žmogus, senolis spėjo tik mėnesį. Iš pradžių įtrūkę, vėliau protezai lūžo perpus.
Tačiau peržengęs „Anadentos“ slenkstį vyras išgirdo raminimą, kad viskas gerai. Esą taip pasitaiko. Iš piniginės iškrapštęs 60 litų už klijavimo darbus ir išklausęs replikas, kad nereikėtų protezų mėtyti ant žemės ir kramtyti jais akmenų, vyras iš klinikos išėjo patenkintas – manė, kad problema išspręsta. Tačiau paaiškėjo, kad neilgam.
„Praėjus porai mėnesių protezai sutrūko dar kartą. Per tą pačią vietą. Vėl nužingsniavau pas odontologę. Užsiminusi apie naujų gamybą, galiausiai ji nusprendė taisyti tuos pačius. Įdėjo kažkokį metalinį tinklelį. Vėl susimokėjau 100 litų. Ir ką jūs galvojate? Prieš keletą savaičių jie lūžo trečią kartą. Šįkart – kitoje vietoje. Tai gal jiems paranku tuos pigiausius protezus pensininkams kišti? Kai nekokybiški, tai taiso ir taiso. O tai reiškia – pinigų iš mūsų gauna ir gauna. Moku kaip kokius alimentus kas mėnesį. Argi tai normalu?“ – klausė J. A.
Vyras pas odontologę A. Sudeikytę būtų apsilankęs ir trečią kartą. Tačiau per pastarąjį apsilankymą, kai buvo įdėta metalinė plokštelė, išgirdo siūlymą daugiau neateiti. Neva garantinio termino dantų protezams nėra.
„Liepė nebesirodyti, tai ir nesirodysiu. Bet ką dabar daryti? Pinigus iš valstybės atgausiu tik 2016 metais. Antrą kartą kompensacijos prašyti negaliu. Likau be dantų ir be pinigų. Prieš penkmetį kitur buvau pasigaminęs kitus protezus. Puikiai tarnavo. Kodėl šie tokie nekokybiški? Gal iš molio juos gamina? Tegul atiduoda pinigus, ieškosiu kitos odontologės“, – piktinosi tauragiškis.
Kaltas nevalyvumas?
„Anadentos“ klinikoje žurnalistę pasitikusi ir išgirdusi, kad jos darbu skundžiamasi, A. Sudeikytė sunerimo. Spėliodama, kas galėjo reikšti priekaištus, moteris įvardijo kito vyro pavardę. Matyt, nepatenkintų yra ir daugiau. Savo poziciją odontologė pažadėjo pateikti kitą dieną. Tačiau gruodžio 3-iąją redakcijoje sulaukėme ne jos, o susigraudinusio ir skundą „atsiimti“ pasiruošusio J. A. Vyras prašė straipsnio neberašyti.
„Pažadėjo pakeisti technologę ir naujus protezus pagaminti dar iki Kalėdų. Eisiu pirmadienį į kliniką – išmatavimus nuims. Neberašykit straipsnio – paskui man labai nesmagu bus kėdėje sėdėti“, – prašė vyriškis.
Netrukus redakcijoje sulaukėme kito svečio – „Anadentos“ direktoriumi prisistačiusio vyro. Šis bandė išsiaiškinti, ar J. A. prašymas stabdyti įsibėgėjusį traukinį, tai yra straipsnio rašymą, suveikė. Vėliau vyras į redakciją užsuko kartu su odontologe A. Sudeikyte.
„Protezuoju dantis jau ketverius metus. Žinoma, akrilo plokštelės, kokios buvo pagamintos šiam vyrui, trapesnės už bet kokius kitus protezus, tačiau jos pigiausios ir lengviau pritaikomos. Dėl trapumo jas reikia labiau prižiūrėti, o vyras, matyt, to nedarė. Vakar apžiūrėjau plokšteles – nuo balandžio jos susidėvėjo tiek, kiek kitiems klientams susidėvi tik per trejus metus. Nereikia tuomet norėti, kad nelūžtų. Lūžių priežastis gali būti ir ta, kad vyras valgė klampų, kietą maistą. O galbūt jį kankina bruksizmas, tai yra dantų griežimas. Jei klientas naktį protezų neišsiima, tai ir galėjo pakenkti plokštelėms. Juk jos sukabintos kabliukais, kurie gali išsitampyti“, – svarstė odontologė.
Pasak jos, pagaminus protezus vyksta adaptacija, kurios metu klientai privalo pasirodyti klinikoje. Ne vienas užsuka jau kitą dieną, nes protezai burnoje – neįprastas dalykas. J. A., odontologės teigimu, adaptacijos metu neužsuko, tad ji savo darbo iki galo nebaigė.
„Atėjo tik tuomet, kai protezai sulūžo. Esu įsitikinusi, kad plokštelė buvo pritaikyta gerai“, – tikino odontologė.
Konfliktą išsprendė taikiai
Ar iš tikrųjų po antrojo J. A. apsilankymo su lūžusia plokštele odontologė patarė vyrui daugiau klinikoje nebesirodyti? A. Sudeikytė pripažino, kad taip iš tikrųjų nutiko. Toks pasiūlymas jai išsprūdęs įsikarščiavus.
„Vyras įsiveržė į kabinetą ir ėmė šaukti. Mokė mane, kaip gydyti, teigė, kad technikai blogi. Jis tiesiog peržengė ribas. Buvau sutrikusi, todėl ir pasiūliau nebeateiti. Pasikarščiavau, – teisinosi A. Sudeikytė. – Aš net buvau pasiruošusi iš savo kišenės grąžinti sumokėtus pinigus už protezus, bet klientas to neprašė.“
Pasiteiravus dėl protezų garantijos, A. Sudeikytė patikino, kad tokio dalyko nėra. Taisyti protezus kliento ar savo sąskaita, ji sprendžia kiekvienu konkrečiu atveju.
„Pagaminsiu naujus protezus. Bet jei jis ir toliau taip jais nesirūpins, jie jam lūš ir lūš“, – pabrėžė medikė.
Kompensacijos laukia beveik 3000 pacientų
Klaipėdos teritorinės ligonių kasos vyriausioji specialistė Aida Bertašienė patikino, kad Ligonių kasa tokių konfliktų nesprendžia. Tie, kurie nepatenkinti kompensuojamų dantų protezų kokybe, raštine pretenzija pirmiausiai turėtų kreiptis į odontologijos kliniką, vėliau – į Odontologų rūmus, Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą ar Sveikatos apsaugos ministerijos Žalos nustatymo komisiją.
Pasak A. Bertašienės, šiuo metu kompensacijos už dantų protezus Tauragėje laukia beveik 3000 žmonių. Daugeliui jos tenka laukti apie ketverius metus.