Panašu, kad bendrovės „Busturas“ administracija savo vairuotojus prilygino keturkojui, kurio vertė irgi matuojama „gyvuoju svoriu“.
Jeigu šių eilučių autorius dirbtų Savivaldybės bendrovėje „Busturas“, „sėdėtų ant minimumo“. O kai kuriems miesto valdžios vyrams gal tektų ir primokėti, jeigu „Busturo“ administracijos sugalvota metodika paplistų už bendrovės ribų. Pasitelkę Šiaulių universiteto specialistus „Busturo“ vadai sukurpė planą, kaip teisingai vairuotojams mokėti pinigus pagal kūno masės indeksą, kitaip tariant – gyvąjį svorį.
Vairuotojai – į klases
„Vairuotojų atestavimo sistemos tikslas - pagerinti pagrindinio personalo valdymą, padidinti darbuotojų pasitenkinimą. Ji kuriama remiantis ŠU (Šiaulių universiteto, - red. past.) atliktais tyrimais...“ - rašoma dviejų puslapių projekte, kurį pašiurpę redakcijon atitempė bendrovės profsąjungos atstovai.
Didinti „darbuotojų pasitenkinimą“ žadama suskirstant juos į klases. Skiriant įvairias išmokas vairuotojams bus taikomi specialūs koeficiantai. Antai neatestuotų vairuotojų koeficientas prilygs 1, trečios klasės – 1,5, antros klasės – 2, o aukščiausios, pirmos klasės, - 3.
Smagumas prasideda skaitant, už ką bus skiriamos kvalifikacijos. Gal „Busturo“ vadai šokių projektų prisižiūrėjo, bet vairuotojus sumanė irgi vertinti balais.
Teks save reklamuoti
Norintys uždirbti daugiau pinigėlių vairuotojai turės paplušėti. Pavyzdžiui, gauti „Savivaldybės ir respublikinių paskatinimų. Už tai duodama 15 balų. Bendrovės vadovybės paskatinimas įvertintas 10 balų. Beje, vairuotojai papildomų balų gali užsidirbti ir užsisakę asmeninį reklaminį straipsnį laikraštyje, žurnale arba nusipirkę televizijos eterio.
Tačiau įdomiausia projekto skiltis, pavadinta „Sveika gyvensena“. Idėja uždarbį susieti su prasirgtų dienų skaičiumi turėtų labai nepatikti Šiaulių savivaldybės administracijai, kuri tyliai skatino ligonlapius – susitaupydavo biudžeto lėšų. Nesirgęs vairuotojas gauna 10 balų, o sirgęs iki 6 dienų – 5 balus.
Kontroliniai pasvėrimai
Kūno masė – skaudi tema ir vyrams, ir moterims. Taigi išminčiai iš „Busturo“ nustatė, kad vairuotojai, kurių kūno masės indeksas nesiekia 25, gaus 5 papildomus balus. Už kūno masės indeksą iki 30 – tik 2 balai.
Metodikoje nenurodoma, kaip ir kada bus sveriami vairuotojai. Gal, pavyzdžiui, nepusryčiavę. O kad neapgaudinėtų bendrovės administracijos ir neprisikirstų po svėrimo, galėtų būti atliekami kontroliniai patikrinimai. Capt kurioje nors stotelėje, keleiviai išlaipinami, o autobusas varomas ant svarstyklių. Atimame autobuso svorį ir gauname „gyvąjį“ vairuotojo svorį. Taigi, mielieji, „Busturo“ vadų neapgausite.
Kuo didesnis kūno masės indeksas, tuo didesnis ir kraujospūdis. Taigi už „normaliai aukštą“ vairuotojai gaus 3 balus. (Koks yra „normaliai aukštas“ kraujospūdis, metodikoje nenurodoma, o kai to mėginome klausti mediko ir Miesto tarybos nario Gintaro Karalevičiaus, žmogus ne juokais pasipiktino – metodikos autoriais). Reikia pastebėti, kad „normalus“ kraujospūdis beveik prilygsta bendrovės vadovybės paskatinimui – 8 balai.
Apie žmoną ir diskriminaciją
Sveriant iš akies, bendrovės „Busturas“ generaliniam direktoriui Viliui Laužikui gresia amžinos premijos už „gyvąjį svorį“. Tačiau įdomu, kokią metodiką jis taiko namuose. Pavyzdžiui, ar Šiaulių savivaldybėje dirbančiai žmonai negresia po ilgesnių švenčių „sėsti ant bado dietos“, idant neprarastų vyro paskatinimo? Žinoma, tai – vidinis generalinio direktoriaus reikalas, kuris plačiosios visuomenės nedomina. Labiau domina paties V. Laužiko nuomonė apie tai, kas gali būti įvardyta kaip diskriminacija.
Antai Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos specialistas Vytautas Abromikas sako, jog Darbo kodeksas draudžia diskriminuoti, skirstyti darbuotojus ne pagal darbines savybes. Bet gal „Busturo“ administracija vairuotojo svorį laiko „darbine savybe“. Pavyzdžiui, veždamas sunkesnį vairuotoją autobusas suryja daugiau degalų. Tačiau pagal tokią logiką sverti bei klasifikuoti tektų ir įlipančius keleivius. Bilietai jiems taip pat kainuotų pagal „gyvąjį“ svorį.
Juokai juokais, tačiau „Busturo“ generalinio direktoriaus komentaro gauti nepavyko. Nekėlė telefono ragelio. Atsiliepė tik jo pavaduotojas Silvas Gedaminskas.
Įrankis susidoroti
Bendrovės „Busturas“ generalinio direktoriaus pavaduotojo S. Gedaminsko teigimu, metodika sukurta norint paskatinti vairuotojus geriau dirbti ir sveikiau gyventi. Bendrovės administracijos atstovo teigimu, atlyginimai mažinami nebus, o turintieji aukštesnę klasę galės pretenduoti į didesnes išmokas. „Toks dalykas padės žmogui susimąstyti, kad reikia sveikiau gyventi“, - kalba S. Gedaminskas.
„Atsiprašau, bet tai totalus idiotizmas. Sakyčiau, gal net užslėptas būdas susidoroti su vyresnio amžiaus darbuotojais, nes vyresnio amžiaus žmonių kraujospūdis dažniausiai būna didesnis“, - sako Šiaulių miesto tarybos narys, gydytojas Gintaras Karalevičius.
Medikas ir politikas, atrodo, net nematęs metodikos pataikė į dešimtuką. „Mažinant darbuotojų skaičių atsižvelgiama į turimą klasę“, - skelbiama projekte. Taigi galima numanyti, jog vyresnio amžiaus žmonės, kurių kraujospūdis didesnis, pirmieji gaus kelialapius į Darbo biržą.
Bendrovei gresia ieškiniai
Jeigu metodika bus patvirtinta, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos specialisto Vytauto Abromiko manymu, darbuotojai galės kreiptis į teismą.
„Tai akivaizdus žmogaus teisių pažeidimas ir diskriminacija. Arba sveikatos būklė leidžia dirbti tą darbą, arba ne. Kitų variantų negali būti. Lygiai taip pat, kaip negalima atlyginimą mokėti pagal odos spalvą arba lytį. Visi dirba vienodą darbą ir vienodai turi būti atlyginta. Jeigu žmonės kreipsis į teismą, bendrovė mokės milžiniškas kompensacijas. Tokios bylos net žmogaus teisių teismą gali pasiekti“, - įsitikinęs gydytojas G. Karalevičius.
Neigiamai balų sistemą už kraujospūdį įvertino ir Savivaldybės administracijos direktorius. Žmogus prisipažino pirmąkart girdįs apie tokį planuojamą skatinimą. Bet už tai balus reikėtų atimti iš paties direktorius. Bendrovių valdybų pirmininkais daugiau kaip prieš metus buvo paskirti tų bendrovių vadovai. Taigi iniciatyvos iš „Busturo“ vadovybės ilgai laukti nereikėjo. Ir dar kokios.