Stingant lėšų kelių priežiūrai ir jų infrastruktūros plėtrai, Lietuvoje, kaip ir kitose Europos valstybėse, gali atsirasti mokami keliai. Valstybės ir privataus kapitalo integracijos būdai kelių sektoriuje dar tik svarstomi, tačiau sunkmetis verčia sprendimus priimti kuo greičiau.
"Pasaulyje egzistuoja įvairūs modeliai. Mes dabar svarstome ir viešojo, ir privataus kapitalo partnerystės įstatymus. Šiandien egzistuoja tik koncesija, kurios pagrindu būtų galima perduoti privačiam kapitalui tvarkyti tam tikrus kelių ruožus, bet, manau, kad variantų yra ir kitų", - po Vyriausybės posėdžio trečiadienį kalbėjo susisiekimo ministras Eligijus Masiulis. Tačiau ministras pabrėžė, kad nekalbama apie valstybinių kelių privatizavimą.
Esą variantas toks, kad kai valstybė nepajėgi investuoti į kelių infrastruktūrą tik iš biudžeto ar ES lėšų, reikia sudaryti galimybę su valstybės garantija investuoti privatininkams į kai kuriuos objektus - viadukus, naujus tiltus ir pan. Tokiu atveju už privačius pinigus pastatomas inžinerinis statinys, o su privatininku valstybė atsiskaito per ilgą laiką iš surinktų akcizų, o kitas variantas - įvedamas apmokestinimas tiems, kas tokiu kelio ruožu ar objektu naudojasi.
E. Masiulio teigimu, pagrindiniai šalies magistraliniai keliai turi likti nemokami, bet atskiros atkarpos ar ruožai galėtų būti "su talonėliu". Ministras aiškino, kad yra krūva projektų, kurie keletą metų neįgyvendinami arba juda vangiai. Tokia yra Rusnės kelio istorija, iš ES lėšų pradėto, bet nebaigto viaduko prie Klaipėdos statyba ir kiti pavyzdžiai.
Be to, į projektus galėtų aktyviau įsitraukti ir savivaldybės, kurios neturi pinigų gatvių priežiūrai ir remontui, ypač po žiemos. Jose irgi galima surasti būdų, kaip pritraukti privačias kelių kompanijas, kurios galėtų atlikti šiuos darbus, o savivaldybės su jomis atsiskaitytų per ilgesnį laikotarpį. Tokių koncesijos pavyzdžių su privačiu kapitalu jau yra Kaune.
Dabar, anot E. Masiulio, Seimas kuo greičiausiai turėtų priimti privataus ir viešo kapitalo partnerystės įstatymą, kuris jam jau pateiktas.
Lietuvos kelių biudžetas šiuo metu persvarstomas. Nuo vasario pabaigoje patvirtintos 1,34 mlrd. litų sumos jis gali sumažėti iki 626 mln. litų - vos trečdalio praėjusių metų lėšų.