Sigitas STASAITIS
"Verslininkai be jokios sąžinės mausto savo klientus", - stebisi stambus ūkininkas Kazys Dikšas. Jis prieš kelis mėnesius Šiauliuose pirko naują traktorių ir susidūrė su pardavėjų apgaule. Ūkininkui buvo pasiūlyta garantinės apžiūros paslauga ir tik ją atlikus paaiškinta, jog jis tapo skolingas per 700 litų.
Žmonės vis dažniau piktinasi, kad godūs komersantai baiga galutinai prarasti sąžinę.
Tikras ir sąžiningas ūkininkas
Barvainių kaime (Pakruojo raj.) gyvenantis Kazys Dikšas (64 m.) - vienas seniausių nepriklausomos šalies ūkininkų. Vos 1990-aisiais buvo atkurta Lietuvos nepriklausomybė, K. Dikšas kartu su žmona įkūrė ūkius ir puolė ūkininkauti. Kazys užsiima žemdirbyste, iki šiol apsėdavo 300-400 hektarų savo bei nuomojamos žemės. Žmogus dirba garbingai - jis išrinktas Lietuvos grūdų augintojų asociacijos valdybos pirmininku.
Pernai metų pabaigoje K. Dikšas laikraštyje rado skelbimą, jog jei jis pirktų naują traktorių, iš Europos Sąjungos per Žemės ūkio Nacionalinę mokėjimo agentūrą gautų 10 000 litų paramą.
Gero traktoriaus stambiame ūkyje visada reikia, tad Kazys su žmona nedelsdami susėdo prie stalo skaičiuoti. Žinoma, norėtųsi vakarietiško traktoriaus, bet kad jie kainuoja mažiausiai trečdalį milijono litų. Kas kita baltarusių "Belorus". Žinoma, tas ne toks išvaizdus ir modernus, paprastesnis bei prastesnis. Tačiau yra ir pliusų - "Beloruso" pigesnė priežiūrą, atsarginės dalys. O ir kaina - 86 000 -88 000 litų su PVM.
Pasiūlė atlikti apžiūrą
K. Dikšas Šiauliuose surado vieną įmonę ir joje 2008-ųjų pabaigoje įsigijo traktorių "Belorus".
Pirmas 50 valandų traktorius dirbo nepriekaištingai. Prieš kelias dienas pamatęs, jog kabinos prietaisų skydelyje šokčioja variklio tepalo spaudimą rodanti rodyklė, ūkininkas paskambino į traktorių pardavusią įmonę - juk naujam daiktui priklauso nemokamas garantinis remontas!
Priklauso. Netrukus pas ūkininką iš traktorių pardavusios bendrovės atvyko du meistrai. Per kelias minutes jie pakeitė sugedusį tepalo daviklį, ir tiek to darbo. "Gal tuo pačiu norite, kad būtų atlikta profilaktinė techninė apžiūra?" - pasiūlė meistrai.
K. Dikšas žinojo, jog traktoriui atburzgus 100 valandų, privalu pardavėjo servise atlikti traktoriaus techninę apžiūrą. Antraip prapuls teisė į garantinį remontą. Tad ūkininkas linktelėjo, naiviai tikėdamas, jog paslauga nemokama. Meistrai akimirksniu pakeitė tepalo filtrą bei tepalus ir išrašė traktoriaus garantinio aptarnavimo knygelę. Į ją žvilgtelėjęs Kazys aiktelėjo. Pasirodo, ši techninė apžiūra - net 655 litus (su PVM) kainuojanti paslauga.
Derybos virto ultimatumu
Netrukus ūkininkas gavo pranešimą, kad už garantinę techninę apžiūrą privaląs įmonei sumokėti. Ir net ne 655, o visus 715 litų - įskaičiuotas ir nežinia iš kur išdygęs 50 litų mokestis už atvykimą.
Ūkininkui tai dideli pinigai. Pasipiktinęs vyras kitą dieną nuskubėjo į bendrovę aiškintis, bet derybos buvo trumpos: "Neapsimesk, melagi, viską tu žinojai, paslauga naudojais, o mokėti nenori". Žodžiu, buvo mandagiai pagrasinta - arba nedelsiant sumoki, arba lauk kvietimo į teismą, kur bus pateiktas jau 1300 litų ieškinys.
"Jei meistrai būtų iš anksto perspėję, kad už techninę apžiūrą reiks mokėti ir dar taip plėšikiškai daug, tikrai būčiau iš viso atsisakęs ir tos apžiūros, ir viso garantinio remonto, - šiandien piktinasi K. Dikšas. - Tepalo daviklį už kelis litus, 20 litų vertės filtrą ir pigų rusišką tepalą, kainuojantį vos 100-200 litų, aš galiu ir pats lengvai pasikeisti".
K. Dikšas - ne pirmas ir ne vienintelis, šokiruotas serviso įmonių paslaugų. Daugelis pirmą kartą naują lengvąjį automobilį nusipirkęs žmogus tik vėliau sužino pakliuvę į finansinius spąstus. Taip, garantiniu laikotarpiu nemokamai taisomi sugedęs variklis ar kiti svarbūs mašinos agregatai. Tačiau jei nori, kad tokia paslauga būtų vykdoma, privalai nurodytu metu lankytis servisuose ir pats mokėti už atliekamas apžiūras, pakeičiamus dirželius, filtrus, važiuoklės detales. Per visą garantinį laikotarpį tai kainuoja ne vieną tūkstantį litų.
Teisybės geriau neieškoti
Tačiau ne nauji automobiliai ir traktoriai didžiausias pirkėjų galvos skausmas. Pasak Valstybinės vartojų teisių apsaugos tarnybos Šiaulių apskrities skyriaus vedėjo Vaclovo Kardašiaus, dėl nekokybiškų prekių ar paslaugų tarnyba visoje Lietuvoje nuolat gauna daug skundų. Piliečiai piktinasi nusipirkę nekokybiškus batus, maisto produktus, buitinę techniką. Vaistininkai savanaudiškai nutyli, kad yra ir pigesnių generinių medikamentų, turgaus prekeiviai akiplėšiškai meluoja, lenkiškus ar kiniškus produktus kišdami kaip lietuviškus ekologiškus. Kai kurie prekybininkai, ignoruodami įstatymus bei pirkėjų teises, tokie šykštūs, kad greičiau pasiruošę mirti nei atsisveikinti su pinigais, tai yra priimti atgal prekę ir grąžinti pinigus.
"Kapitalizmas - labai gera santvarka ką nors pirkti, - pastebėjo nebe pirmą kartą stambių bendrovių apgaunamas K. Dikšas. - Kol pinigai dar tavo kišenėje, aplink tave komersantai laksto išsišiepę ant pirštų galų. Bet ši santvarka labai bloga ieškoti pretenzijų. Jei pretenzijų dėl prekės kokybės atsiranda jau padėjus pinigus ant prekystalio, tada jau tu pas lakstai paskui prekybininkus ir žeminiesi, maldauji, lauki, kol kas nors teiksis tave išklausyti, prekę pakeisti arba grąžinti pinigus".
S. Stasaičio nuotr.
(Diksas-K.jpg) Tolumoje už K. Dikšo - baltarusiški traktoriai, kuriuos pardavinėja ūkininką nuvylusi įmonė. Kazys tikina daugiau kojos į ją nekelsiantis ir kitiems nepatarsiantis.